رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد جمهوری اسلامی را به عنوان یک حکومت ستیزه‌جو معرفی کرد و از کشورهای جهان خواست که نسبت به خونریزی‌های رژیم ایران در منطقه بی‌تفاوت نمانند. ترامپ گفت: «هیچ کشوری نباید از خونریزی‌های ایران حمایت کند.» و در همان حال خاطرنشان کرد که «ایالات متحده هیچگاه به دشمنان دائمی اعتقاد ندارد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا: «هیچ کشوری نباید از خونریزی‌های ایران حمایت کند.»

نه به جهانی‌سازی

رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۲ مهر/ ۲۴ سپتامبر در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. بخشی از سومین سخنرانی ترامپ به یادآوری دستاوردهای دولت او در سه سال گذشته اختصاص داشت: دفاع از ارزش‌ها و سنت‌هایی که «هویت ملی» آمریکا را تشکیل می‌دهد، مبارزه با بیکاری و تولید نفت به عنوان یک منبع انرژی طبیعی که آمریکا را در رده بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان قرار داده است و فاصله گرفتن از جهانی‌سازی و همچنین احیای قدرت ارتش آمریکا. ترامپ گفت:

«آینده متعلق به مدافعان جهانی‌سازی نیست، متعلق به وطن‌پرستان و کشورهای مستقل است».

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش افزود که از زمان حضور در کاخ سفید در مقام ریاست ‌جمهوری آمریکا دو و نیم تریلیون دلار برای تقویت ارتش هزینه کرده است.

ترامپ یادآوری کرد متحدان این کشور می‌بایست سهم خودشان از هزینه‌های دفاعی را پرداخت کنند.

جمهوری اسلامی: یک حکومت خونریز

رئیس جمهوری آمریکا سپس از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای امنیتی پیش روی ملل صلح‌دوست یاد کرد و گفت:

« ما همه با کارنامه رژیم سرکوبگر ایران در مرگ و نابودی آشنا هستیم. ایران نه تنها در حمایت دولتی از تروریسم پیشرو است بلکه سران ایران در حال شعله‌ور کردن آتش جنگ‌های غم‌انگیز در سوریه و یمن هستند.»

رئیس جمهوری آمریکا یک بار دیگر یادآوری کرد که در نظر ایالات متحده ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است:

«هرگز نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد. من برای متوقف کردن مسیر حرکت ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای وحشتناک ایران خارج کردم. زمان کمی از این توافق مانده و این توافق، اجازه بازرسی از سایت‌های مهم را نمی‌داد و موشک‌های بالیستیک را در بر نمی‌گرفت.»

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گفت حکومت ایران در واکنش به این تحریم‌ها به ستیزه‌جویی بی‌دلیل (بدون تحریک) روی آورده است.

ترامپ سپس با اشاره به حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی از کشورهای جهان خواست که بنا به مسئولیتی که به عهده دارند اقدام کنند:

«هیچ کشوری نباید از خونریزی‌های ایران حمایت کند.»

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد که «آمریکا آماده دوستی با همه کسانی است که حقیقتاً به دنبال دستیابی به صلح هستند.» رئیس جمهوری آمریکا گفت:

«ایالات متحده هیچگاه به دشمنان دائمی اعتقاد ندارد.»

بیشتر بخوانید: