رئیس‌جمهوری اسلامی سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل را با نفی مذاکره آغاز کرد اما با امید به مذاکره به پایان رساند. روحانی طرح «صلح هرمز» را به عنوان بدیل ائتلاف دریایی آمریکا پیشنهاد داد. این هفتمین بار است که روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند. در سال‌های ۹۳ و ۹۶ نیز روحانی از تریبون سازمان ملل بر «امنیت منطقه‌ای» تاکید کرده بود.

چهارشنبه ۳ مهر: سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در هفتمین سال پیاپی

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۳ مهر در سخنانی که در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد، بحران خاورمیانه را فراتر از تنش‌ها در خلیج فارس برد:

«خاورمیانه در آتش جنگ، خونریزی، تجاوزگری، اشغال‌گری، تعصبات مذهبی و فرقه‌ای و افراطی‌گرایی می‌سوزد و بزرگترین قربانی چنین شرایطی ملت مظلوم فلسطین است. تبعیض، تصاحب زمین‌ها، شهرک‌سازی وکشتار همچنان ادامه دارد.»

روحانی سپس آمریکا را به «سوءاستفاده از نظام بانکی» و «راهزنی بین‌المللی» متهم کرد و گفت تا وقتی تحریم‌ها برقرار است، از مذاکره نیز خبری نیست:

«بر همگان ثابت شده که آمریکا به تعهدات خود پشت می‌کند و اروپا از اجرای تعهداتش ناتوان است. ما را به مذاکره می‌خوانند، در حالی که خود از معاهده گریزان‌اند. ما با  همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز ۵+۱، در گفت‌وگو بودیم، اما آن‌ها بر عهد سلف خویش، خط بطلان کشیدند. به نمایندگی از ملت و کشورم، اعلام می‌کنم که پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه می‌باشد. دولت و ملت ایران، یک سال و نیم زیر شدیدترین تحریم‌ها، استقامت‌ کرده‌ است و هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح  فقر، فشار و تحریم ایران را به تسلیم وادارد مذاکره نخواهد کرد.»

ابتکار صلح هرمز به عنوان بدیل ائتلاف دریایی آمریکا

روحانی سپس طرح «ابتکار صلح هرمز» یا «ائتلاف امید» را به عنوان بدیل ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز برای تأمین امنیت ناوبری و ثبات در خلیج فارس پیشنهاد داد که به گفته او می‌بایست متضمن «تأمین همگانی امنیت انرژی»، «آزادی کشتیرانی» و «انتقال آزادانه نفت» و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن باشد.

روحانی سپس تلویحاً خواهان خروج آمریکا از منطقه شد و خطاب به کشورهای منطقه به ویژه عربستان گفت:

«راه حل نهایی صلح و امنیت خاورمیانه «دموکراسی در داخل، و دیپلماسی در خارج» است. امنیت را نمی‌توان خرید و توسط دولت‌های خارجی، تأمین کرد.»

رئیس جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش گفت راه حل بحران یمن را نیز مانند امنیت خلیج فارس می‌بایست در درون خاورمیانه جست‌وجو کرد. روحانی هشدار داد:

 «منطقه ما بر لبه پرتگاه ایستاده، تا جایی‌که تنها یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد. ما دخالت تحریک‌آمیز بیگانگان را تحمل نمی‌کنیم و به هرگونه تعرض قاطعانه پاسخ می‌دهیم. اما راه مطلوب ما، همبستگی میان همه ملت‌های دارای منافع مشترک در خلیج‌فارس و منطقه هرمز است.»

روحانی سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل را با امید به بازگشت به میز مذاکره به پایان رساند:

 «به عدالت برگردیم. به صلح، به قانون، به عهد و پیمان برگردیم و بالاخره به میز مذاکره بازگردیم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیش از سخنرانی روحانی، اعلام کرد که به دلیل معامله با ایران پنج بازرگان، چند شرکت و دو نفت‌کش چینی تحریم می‌شوند. افراد و شرکت‌های چینی‌ای که مشمول مجازات شده‌اند، از نظر واشنگتن «آگاهانه» خلاف تحریم‌های وضع شده علیه ایران عمل کرده‌اند. دارایی‌هایی آنها ضبط می‌شود و هیچ بانک و شرکت آمریکایی حق ندارد با آنها معامله کند. وزیر خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته گفته بود تحریم‌های آمریکا علیه ایران به سقف خود رسیده و از این پس تحریم‌های ثانویه اجرا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: