حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی سبب شد که رهبران سه قدرت اروپایی با صدور بیانیه مشترکی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از ایران فاصله بگیرند. روحانی در انزوا ماند و مذاکره تهران با واشنگتن درباره برنامه موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه به تعویق افتاد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با اعضای خبرگان رهبری گفت هرچند برخی مسئولان «دست‌پاچه» شده‌اند، اما باید در وهله اول به خدا توکل کرد. خامنه‌ای یک بار دیگر گفت هرچند راه مذاکره جز با آمریکا و اسرائیل بسته نیست، اما به اروپا هم نباید اعتماد کرد. رهبر جمهوری اسلامی، تولید داخلی در ایران منزوی را به عنوان راه‌حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم توصیه کرد.

پنجشنبه ۴ مهر: دیدار اعضای خبرگان با خامنه‌ای

دو روز پس از برگزاری افتتاحیه هفتمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم)، اعضای خبرگان رهبری، همزمان با پایان سفر روحانی به نیویورک به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفتند. خامنه‌ای گفت:

«برخی اوقات به دلیل برخی مشکلات در جامعه، برخی بزرگان و محترمین دچار دستپاچگی می‌شوند در حالی که باید به خدا توکل، و با تلاش آن مشکل را برطرف کرد.»

خامنه‌ای با اشاره به جنگ احزاب در صدر اسلام توصیه به «ایستادگی و مقاومت» در برابر «جبهه گسترده دشمنان» کرد. در جنگ احزاب منافقین و یهودیان و بت‌پرستان و قریش بر ضد پیامبر متحد شدند. بر اساس باورهای شیعه، «امداد غیبی»، «تدبیر پیامبر» و «قهرمانی علی» سبب پیروزی شد. خامنه‌ای گفت:

«علاج مسائل و مشکلات کشور پافشاری بر شعارها و راه انقلابی است.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش یک بار دیگر خواهان فاصله گرفتن ایران از اروپا شد:

«اروپایی‌ها به رغم وعده‌های خود، عملاً به تحریم‌های آمریکا پایبند ماندند و هیچ اقدامی انجام ندادند و از این پس هم بعید است کاری برای جمهوری اسلامی انجام دهند، بنابراین باید به کلی از اروپایی‌ها قطع امید کرد.»

راهکاری هم که خامنه‌ای با تکیه بر انزوای ایران توصیه کرد، پیشنهاد تازه‌ای نبود:

«اگر تولید رونق بگیرد، بسیاری از مشکلات کشور از جمله سقوط ارزش پول ملی، تورم و قدرت خرید مردم حل خواهد شد، البته باید جلوی واردات بی‌رویه نیز گرفته شود.»

رهبر جمهوری اسلامی زمینه را هم برای بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری مهیا کرد. او گفت:

«حمایت از نیروهای وفادار به انقلاب و معتقد به استقلال کشور ضروری است و نباید با برچسب‌هایی همچون تند و افراطی این نیروهای پرانگیزه را از میدان خارج کرد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با «ای بی سی نیوز» با صراحت اعلام کرد که مردم در شرایط تحریم در فشار زندگی قرار دارند. روحانی گفت:

«نمی‌خواهیم اروپا واسطه بین ما و آمریکا باشد چرا که قادریم با آمریکا مستقیم صحبت کنیم و آمریکا هم قادر است با ما مستقیم صحبت کند. اروپا باید وظیفه خودش را انجام دهد. اروپا نمی‌تواند تعهد خودش را انجام ندهد بر مبنای اینکه ایران با آمریکا حرف می‌زند و یا حرف نمی‌زند.»

سه قدرت اروپایی اما اعلام کردند که ایران مسئول حمله به عربستان سعودی است و خواهان توافق جامع‌تری از برجام شدند. رشد اقتصادی در ایران منفی شش درصد است. شاخص اختلاف طبقاتی هم به بالاترین حد خود در چهل سال گذشته رسیده است.

بیشتر بخوانید: