در غیاب نخست‌وزیر اسرائیل در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، وزیر امور خارجه این کشور در این مجمع سخنرانی کرد. اسرائیل کاتص ایران را بزرگترین تهدید برای ثبات و امنیت خاورمیانه خواند و کشورهای عربی را دعوت کرد تا علیه ایران با اسرائیل همکاری کنند.

سخنرانی اسرائیل کاتص، وزیر خارجه اسرائیل در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد
سخنرانی اسرائیل کاتص، وزیر خارجه اسرائیل در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد

به‌گزارش تایمز اسرائیل، اسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و آن را «بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان» دانست.

کاتص گفت: «مشکل اصلی که ثبات و امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند، ایران است. [کشوری] که تهدید می‌کند اسرائیل را نابود خواهد کرد و علیه رژیم‌های بسیاری از کشورهای منطقه فعالیت می‌کند.»

کاتص که همچنین وزیر اطلاعات اسرائیل است، گفت که حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی با موشک‌های ایرانی و با هدف روشن بی‌ثبات کردن منابع نفتی جهان انجام شده است.

او در این‌باره گفت: «حمله تروریستی علیه عربستان سعودی به دستور مستقیم علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی انجام شد و ایران بزرگترین کشور تروریستی و بزرگترین حامی تروریسم در جهان است.»

ایران هرگونه دخالت خود در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی که شامگاه گذشته قبل از بازگشت او به ایران در نیویورک برگزار شد، گفت: «در حمله‌ای که یمن به تأسیسات نفتی عربستان داشته چرا ما باید توضیح بدهیم؟ در فارسی ما ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید”نه سر پیازیم و نه ته پیاز”. نیروهای یمنی حق مشروع دارند که از خود دفاع کنند و نیروهای این کشور بارها با موشک های برد بلند و پهپادها به نقاطی در عربستان و امارات حمله کردند، آنها که بی‌دلیل اتهام می‌زنند باید سند و مدرک نشان دهند.»

این در حالی است که عربستان سعودی، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را کار جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

کاتص در سخنان خود در مجمع عمومی افزود: «من از جامعه جهانی می‌خواهم که برای متوقف کردن ایران متحد شوند. جهان نمی‌تواند به ایران اجازه دهد سلاح‌های هسته‌ای را توسعه دهد. جهان نمی‌تواند به ایران اجازه دهد موشک‌های بالستیک را توسعه دهد و جهان باید ایران را از حمایت از سازمان‌های تروریستی در منطقه منع کند.»

وزیر خارجه اسرائیل پس از آن به نیویورک سفر کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور به دلیل بحران تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل ماند و حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل را لغو كرد.

کاتص همچنین از سازمان ملل خواست كه سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان را که ایران از آن پشتیبانی می‌کند در لیست سیاه  سازمان های تروریستی خود قرار دهد. او در این‌باره گفت: «آن‌ها ترور را در خاورمیانه، اروپا، آمریکای لاتین و سراسر جهان ترویج می‌کنند و جهان باید جلوی آن‌ها را بگیرد.»

اسرائیل کاتص در ادامه از جامعه جهانی خواست كه از «سیاست فشار حداكثری» دولت آمریكا علیه جمهوری اسلامی، كه شامل تحریم‌های فلج‌كننده نیز می‌شود، حمایت كنند: «این راهی برای متوقف کردن آن‌هاست. ما برای جلوگیری از جنگ فردا باید امروز ایران را متوقف کنیم.»

وزیر خارجه اسرائیل خطاب به رهبران جمهوری اسلامی از ضرب‌المثلی فارسی استفاده کرد و گفت: «به زبان خودشان می‌گویم: جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. شما جوجه‌ها را تا آخر پاییز نشمرده‌اید. هنوز تمام نشده است.»

کاتص همچنین از همکاری میان اسرائیل و کشورهای معتدل در منطقه حرف زد و گفت: «فرصت‌های همکاری بین اسرائیل و کشورهای عربی میانه‌رو وجود دارد… پروژه راه‌آهن متصل‌کننده خلیج [فارس] به بندر حیفا از طریق اردن، برای آن‌ها راه دسترسی سریع‌تر، کوتاه‌تر و امن‌تر به دریای مدیترانه را فراهم می‌کند. ما می خواهیم تشکیلات خودگردان فلسطین را به این پروژه وصل کنیم و این باعث رونق اقتصادی آن‌ها خواهد شد.»

او افزود: «اسرائیل برای پیشبرد و عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سیاست مشخصی دارد. ما با کشورهای حوزه خلیج فارس درگیری‌ای نداریم و منافع مشترکی در زمینه امنیت در برابر تهدید ایران و همچنین در ایجاد بسیاری از ابتکارات مشترک غیرنظامی داریم. (…) این کشورها نیز قابلیت‌های زیادی دارند كه می‌توانند به اسرائیل کمک كنند. امیدوارم که این همکاری به امضای توافق‌نامه‌های صلح بین کشورها منجر شود، همان‌طور که ما با مصر و اردن انجام دادیم. »

پیش از این حسن روحانی نیز در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل خواهان تشکیل «ائتلاف امید» یا «ابتکار صلح هرمز» با کشورهای منطقه برای حفظ امنیت تنگه هرمز شده بود.

او این ائتلاف را به عنوان بدیل ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز برای تأمین امنیت ناوبری و ثبات در خلیج فارس پیشنهاد داد که به گفته او می‌بایست متضمن «تأمین همگانی امنیت انرژی»، «آزادی کشتیرانی» و «انتقال آزادانه نفت» و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن باشد.

اسرائیل کاتص در طول سخنان ۱۱ دقیقه‌ای خود به بحران فلسطین و اسرائیل به‌شکل کوتاه اشاره کرد و از مقام‌های فلسطینی خواست «تشویق و تأمین مالی تروریسم را متوقف کنند و حق مردم یهود در کشور خود را به‌رسمیت بشناسند» و «بدون هیچ پیش شرطى به مذاكره مستقیم بپردازند».

پیش از این، ابراهیم العاسف، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در سخنانی که در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد، اعلام کرد که سعودی با تهدیدات ایران مقابله خواهد کرد.

او ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی دانست و گفت: «ما ۴۰ سال است که این حکومت را می‌شناسیم. به خوبی با انواع انفجارها، تخریب‌گری‌ها و قتل‌ها آشناست و می‌داند که چگونه این کارها را انجام دهد [که به دام نیفتد]، و نه فقط در منطقه ما بلکه در سراسر جهان.»

وزیر سعودی همچنین خواهان قطع منابع مالی جمهوری اسلامی به عنوان تنها راه مقابله با ایران در منطقه شد.

بیشتر بخوانید: