وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است صدور مجوز تردد محمدجواد ظریف برای عیادت از مجید تخت‌روانچی که اکنون در بیمارستانی در نیویورک بستری است، مشروط بر این است که دولت ایران یکی از شهروندان آمریکایی محبوس در ایران را آزاد کند.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل به سرطان مبتلا شده است

به نوشته نشریه فارین پالیسی، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۷ سپتامبر/ ۵ مهر ماه، با وجود درخواست محمدجواد ظریف از دولت آمریکا مبنی بر کسب اجازه به منظور عیادت از مجید تخت روانچی که در بیمارستانی در نیویورک بستری است، اعلام کرده صدور این مجوز مشروط به آزادی یکی از شهروندان آمریکایی زندانی در ایران است.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل به سرطان مبتلا شده و هم اکنون در بیمارستان بستری است.

نشریه فارین‌پالیسی با اشاره به محدودیت عبور و مرور وضع ‌شده برای مقام‌های ایران جهت تردد در نیویورک نوشته است:

«وزیر خارجه ایران تلاش کرد با مجید تخت روانچی که بیرون از محوطه نزدیک به مقر سازمان ملل در بیمارستانی در نیویورک بستری است ملاقات کند، اما دولت آمریکا این درخواست را رد کرد.»

این در حالی است با وجود اما و اگرهای بسیار درباره صدور ویزای هیات ایرانی برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نهایت عصر پنج‌شنبه ۲۸ شهریور یعنی یک روز قبل از شروع این نشست برای هیأت اعزامی ایران به سازمان ملل، ویزا صادر شد. به نظر می‌رسد دولت آمریکا در راستای تحریم مقامات ایرانی، ویزای هیات ایرانی را برای سفر به نیویورک با تاخیر صادر کرد.

با سفر هیات ایرانی به نیویورک و انتشار تصاویر آن، برخی رسانه‌ها درباره غیبت تخت روانچی در ملاقات‌ها بر خلاف عرف معمول اطلاع‌رسانی کردند. اکنون مشخص شده است دلیل این غیبت بیماری سرطان تخت روانچی و بستری بودن در بیمارستان بوده است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اما با انتشار مطلبی در اینستاگرام خود از تحریم مقامات ایرانی از سوی دولت آمریکا و همچنین عدم صدور مجوز برای ظریف انتقاد کرد و نوشت:

«ان‌شاءالله مجید به ‌زودی حالش خوب می‌شود و برمی‌گردد سر مسئولیتش، ولی روسیاهی برای دولتی که مسائل انسانی را گروگان اهداف سیاسی قرار می‌دهد خواهد ماند.»

مجید تخت روانچی، تحصیل کرده ایالات متحده آمریکاست و در زمانی که کمال خرازی نماینده جمهوری اسلامی در نیویورک بود، به عنوان یکی از معاونان او در این شهر حضور داشت. او همچنین مدتی سفیر جمهوری اسلامی در سوئیس بود.

پس از تحریم محمدجواد ظریف از سوی دولت آمریکا، تخت روانچی در نامه‌ای از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته بود در رابطه با تحریم‌های ایالات متحده علیه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدامی انجام دهد.

تخت روانچی در این نامه تحریم مقامات ایرانی توسط دولت آمریکا را بخشی از سیاست کلی آمریکا در زمینه اجرای تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران و اعمال فشار بر نمایندگان آنها خوانده بود.

هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در عمل مهم‌ترین پایگاه دیپلماتیک ایران در آمریکا محسوب می‌شود.

شرط دولت آمریکا برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران در حالی است که روز جمعه ۵ مهر ماه و در پی انتشار خبرها درباره آزادی نگار قدس کنی، شهروند ایرانی محبوس در آمریکا و بازگشت او به ایران نزد خانواده‌اش، عباس موسوی، سخنگوی وزیر خارجه ایران اعلام کرد ایران آمادگی ورود به مذاکره را برای تبادل زندانیان با آمریکا دارد.

به گفته موسوی، موضوع زندانیان همیشه به عنوان یک موضوع انسانی بین دو کشور ایران و آمریکا موضوعیت داشته و توسط طرفین مورد پیگیری قرار گرفته است.


  • در همین زمینه