وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تنظیم لایحه اصلاح سهمیه‌های کنکور خبر داد و گفت این لایحه پس از تنظیم به مجلس ارائه می‌شود.

عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری فارس، منصور غلامی روز یک‌شنبه ۷ مهر ماه با اشاره به تنظیم لایحه اصلاح سهمیه‌های کنکور از سوی وزارت علوم گفت که این وزارتخانه امسال برنامه‌ای در دستور کار دارد که در دولت هم مطرح شده است و قصد دارد لایحه‌ای در این مورد تنظیم کند و به مجلس ارائه دهد.

به گفته او وزارت علوم سال گذشته یک لایحه برای تغییر بعضی از این شرایط به مجلس ارائه داد که رأی نیاورد.

غلامی در راستای اعتراض برخی داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد گفت که سهمیه ایثارگران مصوبه قانونی مجلس است و برای هر تغییری در این سهمیه‌ها نیز مجلس باید وارد شود.

او بر «الزام وزارت علوم در حفظ جایگاه ایثارگران و خانواده‌های آنان» تاکید کرد و گفت:

«این مسأله در واقع دو طرف دارد. یک طرف بحث تعداد قبول‌شدگان است که احیانا اشخاصی مدعی هستند با وجود شرایط بهتر در آزمون قبول نشدند. یک طرف هم این است که ما نباید در سایه این امتیاز خدای نکرده شأن ایثارگران و خانواده‌های آنان را در معرض بعضی نقدها و انتقادات قرار دهیم. الزام ما در حفظ شأن و جایگاه ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها باید به ما کمک کند که اگر بخشی از این مصوبه نیاز به اصلاح دارد، اصلاح کنیم.»

اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد امسال که در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه در سراسر کشور برگزار شد، صدای اعتراض بسیاری از داوطلبان را بلند کرد.

سهمیه‌های خاص لحاظ شده در کنکور کارشناسی ارشد امسال به حدی بود که شماری از داوطلبان با وجود کسب رتبه‌های تک‌رقمی نه تنها در دانشگاه مورد علاقه خود، بلکه در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشدند.

همچنین اختلاف فاحش محل قبولی داوطلبان کنکور ارشد به حدی بود که نتیجه نهایی برخی رتبه‌های دو رقمی نیز مردود اعلام شده است.

حدود ۱۰ هزار داوطلب شرکت‌کننده در کنکور کارشناسی ارشد امسال در اعتراض به نتایج نهایی اعلام شده از سوی سازمان سنجش و نیز در اعتراض به سهمیه‌های لحاظ شده از سوی وزرات علوم نام خود را در “سامانه فارس من” در قسمتی با عنوان “اعتراض به نتایج نهایی و انواع سهمیه در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸” ثبت کرده‌اند.

گذشته از این شماری از معترضان در نامه‌ای به وزیر علوم نسبت به روند برگزاری و اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد اعتراض کرده‌اند.

همچنین روز ۳۱ شهریور ماه نیز تعداد زیادی از داوطلبان ناراضی از نتایج کنکور کارشناسی ارشد برای بیان اعتراض خود و درخواست رسیدگی به این موضوع، در مقابل مجلس تجمع اعتراضی بر پا کردند.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اواخر شهریور ماه در واکنش به اعتراض داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ گفت که دو محل مرجع تعیین سهمیه‌ها هستند:

«یک مجلس شورای اسلامی و دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی.»

به گفته خدایی سازمان سنجش هیچ نقشی در تعیین سهمیه‌ها ندارد.

او در ادامه با اشاره به نوع سهمیه‌های لحاظ شده در کنکور سراسری در کشور اعلام کرد ۲۵ درصد ظرفیت هر کد‌رشته محل به «همسر و فرزندان ‌شهدا و مفقودالاثر‌ شدگان، آزادگان‌ و همسر و فرزندان‌ آنان، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت).

همچنین پنج درصد ظرفیت هر کد‌رشته محل نیز به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همین‌طور همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت) که همه اینها به شرط داشتن ۷۰ درصد نمره است.

خدایی با مبرا دانستن سازمان سنجش از موضوع اختصاص سهمیه‌های خاص به بعضی داوطلبان گفت که مبنای عمل نظام آموزش عالی و سازمان سنجش، قانون ابلاغی مجلس به دولت است.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، سال گذشته در مجلس طرحی مبنی بر اختصاص سهمیه بیشتر برای خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران مطرح شده بود. تصویب این طرح به کنکور سال ۹۷ نرسید.

در دی ماه ۱۳۹۶ هم حسن نوروزی، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون ایثارگران از ارائه یک طرح دو فوریتی به مجلس خبر داد که بر اساس این طرح سهمیه بیشتری برای خانواده‌های جانبازان و ایثارگران برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شده بود.

از سهمیه‌های موثر در کنکور کارشناسی ارشد می‌توان به سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا اشاره کرد.

به غیر از دانشگاه‌های دولتی، این سهمیه‌ها در کنکور دانشگاه آزاد نیز لحاظ شده است.

گذشته از این‌ها، در کنکور و انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم «سهمیه بسیج» وجود دارد که اگر داوطلبی سابقه ۱۲ ماه عضویت فعال بسیج داشته باشد و حداقل امتیاز ۱۰۰ کسب کرده باشد، می‌تواند از سهمیه ۵ تا۱۰ درصدی بسیج، بسته به نوع رشته استفاده کند.


  • در همین زمینه