حوثی‌های یمن که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند، صدها زندانی را به‌طور یک‌جانبه آزاد کردند. سازمان ملل اظهار امیدواری کرد که این اقدام به سود روند متوقف‌شده صلح در یمن باشد.

حوثی‌های یمن صدها زندانی را به‌طور یک‌جانبه در صنعا آزاد کردند.
حوثی‌های یمن صدها زندانی را به‌طور یک‌جانبه در صنعا آزاد کردند.

به‌گزارش رویترز، عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته امور زندانیان گروه حوثی‌ها دوشنبه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر در زندان مرکزی صنعا، پایتخت یمن گفت: «ابتکار عمل ما تضمین ما به اجرای توافق سوئد را اثبات می‌کند و ما از طرف مقابل می‌خواهیم که گام قابل مقایسه‌ای بردارد.»

در آذرماه ۱۳۹۷ (دسامبر ۲۰۱۸) در مذاکرات صلح یمن با نظارت سازمان ملل که در نزدیکی استکهلم، پایتخت سوئد برگزار شد، نمایندگان شیعیان حوثی و دولت یمن اسامی حدود ۱۵ هزار زندانی را برای مبادله ارائه داده بودند. هر یک از طرف‌های درگیری در یمن در سوئد اعلام کرده بودند که حدود ۷ هزار نفر را آزاد می‌کنند. اما این مذاکرات نیز همچون گفت‌وگوهای قبلی با وجود دستیابی به توافق‌هایی از جمله آتش‌بس در بندر الحدیده ناکام ماند.

روز دوشنبه ده‌ها زندانی با لباس‌های سفید، تمیز و تازه از زندان صنعا آزاد شده و زیر نظارت مردانی با اونیفورم‌های نظامی به خارج از زندان هدایت شدند.

صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که حوثی‌ها ۲۹۰ نفر یمنی‌تبار را آزاد کرده‌اند و این زندانیان به خانه‌های خود در صنعا منتقل شده‌اند. صنعا در دست نیروهای حوثی است.

حوثی‌ها صبح دوشنبه گفته بودند ۳۵۰ نفر از زندانیان و بازداشت‌شدگانی که در لیست مورد توافق در سوئد نام‌های آن‌ها آمده بود، از جمله سه نفر از شهروندان عربستان سعودی، آزاد می‌شوند.

مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در امور یمن همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن را دعوت کرد تا در آینده دیدار کرده و در مورد مبادله زندانیان گفت‌وگو کنند.

گریفیتس گفت: «امیدوارم این مرحله به ابتکارهای دیگری منجر شود که مبادله همه زندانیان مرتبط با درگیری‌ها را طبق توافق‌نامه استکهلم تسهیل کنند.»

فابریزیو کاربونی، مدیر بخش خاورمیانه صلیب سرخ جهانی نیز در بیانیه‌ای گفت: «وضعیت انسانی در یمن فاجعه‌بار است و هرگونه تسریع در رفع مشکلات، پیشرفت مثبتی است.»

پس از آن‌که حوثی‌ها در مقابل نیروهای عبد ربه منصور هادی، نخست‌وزیر یمن پیشروی کردند و صنعا را در سال ۲۰۱۴ به تصرف خود در آوردند، ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی که تسلیحات خود را از کشورهای غربی دریافت می‌کند، از ماه مارس ۲۰۱۵ به دخالت نظامی در یمن روی آورد.

جنگ یمن ده‌ها هزار نفر را به کشتن داده و میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی و گرسنگی قرار داده است. سازمان ملل اوضاع یمن را مهم‌ترین بحران انسانی در جهان می‌داند.

در تنش‌های چند ماه اخیر بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس، حوثی‌ها نیز جایگاه مهمی دارند. آن‌ها مسئولیت حملات ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به‌عهده گرفتند. این حملات منجر به قطع ۵ درصد منابع نفتی جهان شد و تنش بین ایران و آمریکا را تشدید کرد. آمریکا، عربستان سعودی، بریتانیا، فرانسه و آلمان ایران را مسئول این حمله دانسته‌اند اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

حوثی‌ها که اکثر مناطق شهری یمن را زیر کنترل خود دارند، ۲۹ شهریور / ۲۰ سپتامبر اعلام کردند که اگر ائتلاف عربی عملیات خود در یمن را متوقف کند، آن‌ها نیز حملات موشکی و پهپادی را به عربستان سعودی متوقف می‌کنند. ائتلاف عربی هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق امروز ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر در مصاحبه با شبکه الجزیره عربی، گفت عربستان سعودی و ایران، آماده مذاکره هستند. همزمان، علی ربیعی سخنگوی دولت ایران نیز در یک نشست خبری ارسال پیام از ریاض به تهران را تأیید کرد.

مجموعه این رویدادها می‌تواند نشانه‌هایی از تحولات جدید در تنش موجود در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه باشد.

بیشتر بخوانید: