پکن با یک رژه بزرگ نظامی، هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین را برگزار کرد. در بزرگترین نمایش تسلیحاتی در میدان تیان‌آنمن ۱۵ هزار سرباز شرکت کردند. در هنگ‌کنگ جنبش مخالفان نیز مراسمی برگزار می‌کنند.

هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین

در هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، سه‌شنبه ۹ مهر / یکم اکتبر مراسم بزرگی در میدان تیان‌آنمن پکن با حضور رهبران حزب کمونیست، از جمله شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور و دبیرکل حزب کمونیست برگزار شد.

در این مراسم یگان‌های زرهی و انواع تانک‌های ارتش چین رژه رفتند و تسلیحات نظامی تازه‌ای به‌نمایش در آمد. موشک‌های دوربرد دارای توان حمل کلاهک اتمی، پهپادهای بزرگ «دی‌آر ـ ۸» و «شمشیر تیز»، در این رژه حضور داشتند.

همچنین موشک سه‌ مرحله‌ای اتمی «دی‌اف – ۴۱» با برد بیش از ۱۲ هزار کیلومتر و موشک فرافوق‌صوت «دی‌اف – ۱۷» با قابلیت حمل کلاهک اتمی نیز برای نخستین بار به نمایش عمومی در آمدند.

موشک «دی‌اف – ۱۷» قابلیت گریز از سپرهای پدافند هوایی آمریکا را دارد و پس از گذشت دو سال از تولید آن‌ اکنون به تولید انبوه رسیده است.

موشک‌ای فرافوق‌صوت «دی‌اف - ۱۷»
موشک‌ای فرافوق‌صوت «دی‌اف – ۱۷»

در این مراسم همچنین ۱۶۰ هواپیمای نظامی مشارکت داشتند.

شی جین‌پینگ که با لباس دوران مائو تسه‌تونگ، رهبر انقلاب چین در مراسم شرکت کرده بود در سخنانی گفت کشورش می‌خواهد در مسیر توسعه صلح‌آمیز به پیشرفت خود ادامه دهد و ارتش قاطعانه از استقلال و امنیت آن دفاع خواهد کرد. شی جین‌پینگ در دروازه میدان تیان‌آنمن، جایی که مائو تسه‌تونگ پس از پیروزی بر کومین‌تانگ در یکم اکتبر ۱۹۴۹ اعلام جمهوری خلق کرد سخنرانی خواهد کرد. افزون بر این، ساختمان‌ها و نقاط دیدنی در سراسر چین قرار است با نمایش‌های نور تزئین شوند.

در منطقه هنگ‌کنگ نیز نمایندگان حکومت هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین را جشن گرفتند. جنبش مخالفان چین در هنگ‌کنگ نیز از برگزاری یک اقدام اعتراضی خبر داده‌اند. آن‌ها  در این مستعمره سابق بریتانیا كه اكنون بخشی از چین است «روز عزاداری»  اعلام کرده‌اند و از همه خواسته‌اند در این روز لباس سیاه بپوشند.

شی جین‌پینگ روز گذشته، دوشنبه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر مردم هنگ‌کنگ را خطاب قرار داد و قول داد که به اصل «یک کشور، دو نظام» پایبند خواهد ماند.

نمایش قدرت پکن در هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در مسائل متعددی، از جمله تجارت جهانی، مناقشات هنگ‌کنگ و تایوان، آزادی تردد در دریای چین جنوبی و فن‌آوری اینترنتی با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اختلاف نظرهایی زیادی دارد و این اختلاف‌ها همچنان باقی است.

بیشتر بخوانید: