در حالی‌که مسابقات دو و میدانی قهرمان جهان در دوحه قطر جریان دارد، روزنامه گاردین در یک گزارش تحقیقی بر اعتراضات نهادهای مدافع حقوق بشر به وضعیت کارگران مهاجر در این کشور صحه گذاشت و شرایط کاری آن‌ها را فاجعه‌‌بار خواند. در این گزارش گفته شده که صدها کارگر هر سال بر اثر گرما جان خود را در قطر از دست می‌دهند.

هر سال صدها هزار کارگر مهاجر از جمله در بخش ساخت‌وساز تأسیسات ورزشی مسابقات بین‌المللی در قطر کار می‌کنند.
هر سال صدها هزار کارگر مهاجر از جمله در بخش ساخت‌وساز تأسیسات ورزشی مسابقات بین‌المللی در قطر کار می‌کنند.

طبق تحقیقات روزنامه بریتانیایی گاردین اقدامات بهداشتی و ایمنی دولت قطر برای محافظت مؤثر کارگران مهاجر از گرمای شدید در این کشور کافی نیست.

در این تحقیقات که با همکاری اریک هانسون، دانشمندی از دانشگاه گوتبورگ سوئد انجام شده، آمده است که تابستان امسال صدها هزار کارگر مهاجر در دمای حداکثر ۴۵ درجه سانتیگراد تا ۱۰ ساعت در روز رنج می‌کشیدند، زیرا ساخت‌وساز تأسیسات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر در اوج قرار دارد.

در این پژوهش به‌طور منظم سال‌ها اختلاف دمای «حباب تر» اندازه‌گیری شده است. دمای «حبابِ تَر» یا «حباب مرطوب» با سنجش دمای واقعی هوا (دمای هوای خشک) و مقدار رطوبت در هوا (رطوبت نسبی) تعیین می‌شود و میزان آن اطلاعاتی در مورد چگونگی تأثیر گرما بر فردی که در معرض آن قرار دارد و بر سلامتی او ارائه می‌دهد.

مقامات قطر در راستای سایر کشورهای خلیج فارس، گفته‌اند که برای محافظت از کارگران در برابر صدمات ناشی از گرما، از اواسط ژوئن تا ماه اوت کار بدنی در فضای باز را بین ساعت‌های ۱۱ و ۳۰ دقیقه و ۳ بعدازظهر ممنوع کرده‌اند.

با این حال، تجزیه و تحلیل داده‌های رسمی اقلیمی در طی یک دوره ۹ ساله نشان می‌دهد که این ممنوعیت کار باعث ایمنی کارگران نمی‌شود. در ساعات خارج از ممنوعیت، هر کس که در فضای باز کار می‌کند، همچنان در معرض فشارهای گرمایی بالقوه کشنده بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر قرار دارد که به‌گفته متخصصان قلب و عروق، سالانه به تلفات زیادی منجر می‌شود.

تحقیق صورت‌گرفته همچنین نشان می‌دهد که خطر قرار گرفتن در معرض گرما تا ماه‌های بعد از تابستان نیز ادامه دارد.

دمای بالا فشار بسیار زیادی به نظام قلبی و عروقی انسان وارد می‌کند و استرس شدید در گرما منجر به حملات قلبی و سایر عوارض قلبی و عروقی می‌شود.

براین اساس همه ساله صدها کارگر که بسیاری از آن‌ها بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند هنگام کار در قطر جان خود را از دست داده‌اند. در فاصله سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ مرگ ۱۳۰۰ نفر از کارگران نپالی در قطر بر اثر گرمای شدید بوده است. مقامات قطری این مرگ‌ها را اکثراً به دلایل قلبی و عروقی یا «مرگ طبیعی» عنوان کرده‌اند.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که در ماه‌های سرد سال مسئولان قطر حدود ۲۲ درصد از مرگ‌ومیرها را به سکته‌های قلبی، ایست قلبی یا سایر دلایل مرتبط با قلب نسبت داده‌اند. در ماه‌های تابستان این میزان حداکثر ۵۸ درصد بوده است.

گزارش می‌افزاید درصورتی که اقدامات مؤثر در زمینه محافظت از گرما به‌عنوان بخشی از برنامه‌های ایمنی شغلی انجام می‌شد، جان بیش از ۲۰۰ نفر از کسانی که به دلایل قلبی و عروقی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ جان باختند را می‌شد نجات داد.

نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بین‌الملل بارها فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را متهم کرد‌ه‌اند که از نقض حقوق بشر در پیوند با جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر جلوگیری نمی‌کند. این سازمان‌ها گفته‌اند که در جریان ساخت تأسیسات جام جهانی در قطر هزاران کارگر مهاجر مورد استثمار قرار می‌گیرند.

برگزاری مسابقات دو و میدانی در دوحه که هم‌اکنون در جریان است نیز با مشکل گرمای هوا روبه‌روست و ورزشکاران به‌رغم دستگاه‌های خنک‌کننده هوا در ورزشگاه‌ها با مشکل گرما و رطوبت هوا روبه‌رو هستند. این مسئله بار دیگر موضوع میزبانی جام جهانی فوتبال در قطر را برجسته کرده است. بسیاری خواهان برگزار نشدن جام جهانی در قطر هستند.

قرار است مسابقات جام جهانی فوتبال برخلاف دوره‌های پیشین به جای تابستان در زمستان و پس از غروب آفتاب و خنک‌تر شدن هوا برگزار ‌شوند.

هر سال صدها هزار کارگر مهاجر از جمله در بخش ساخت‌وساز تأسیسات ورزشی مسابقات بین‌المللی در قطر کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: