کارولا راکته، کاپیتان آلمانی کشتی امدادگر پناهجویان که چندی پیش به اتهام کمک به پناهجویان در ایتالیا زندانی شده بود، پنج‌شنبه ۱۱ مهر / ۳ اکتبر در کمیته داخلی پارلمان اروپا حاضر شد و مورد تشویق نمایندگان قرار گرفت.

کارولا راکته در پارلمان اروپا
کارولا راکته در پارلمان اروپا

کارولا راکته ‌۳۱ ساله در سخنرانی خود از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن انتقاد کرد. او سیاستمداران اروپایی را به سر باز زدن از مسئولیت‌های بشردوستانه خود در کشورهای بحرانی مانند لیبی متهم کرد.

راکته از جرم شناختن فعالیت امدادگران دریایی و بی‌مسئولیتی مقامات به‌عنوان «چرخش به راست» یاد کرد.

این کاپیتان جوان در خردادماه (ژوئن) گذشته با کشتی متعلق به گروه غیردولتی امدادی آلمانی موسوم به Sea-Watch (رصد دریا)، ۵۳  پناهجو را در قایقی در ۵۰ مایلی  سواحل لیبی نجات داد و پس از ۱۷ روز سرگردانی با مسئولیت خود در جزیره لامپدوسای ایتالیا لنگر گرفت. ماتئو سالوینی، وزیر کشور دولت راستگرای وقت ایتالیا در آن تاریخ ورود پناهجویان به لامپدوسا را ممنوع کرده بود و اجازه ورود به کشتی‌ها را نمی‌داد. مقام‌های ایتالیایی پس از لنگر زدن کشتی «رصد دریا» در این جزیره، کارولا راکته را بازداشت کردند. این بازداشت چند روز بیشتر طول نکشید اما بازتاب گسترده‌ای در اروپا یافت. پرونده راکته در این زمینه همچنان باز است.

راکته در کمیته داخلی پارلمان اروپا از مأموریت های خود در دریای مدیترانه گزارش داد و گفت کشتی او با اجسادی که در آب شناور بودند محاصره شده بود.

او گفت: «با این وجود هیچ چیز به اندازه تجربه “رصد دریا” بد نبود: پس از ۱۷ روز در کشتیِ پُر از پناهجو من مجبور شدم وارد بندر ایتالیا شوم» جایی که به‌گفته او با پناهجویان همچون «بیماران مبتلا به طاعون» برخورد کردند.

بیشتر اعضای کمیته داخلی پارلمان اروپا معتقد بودند که راکته کار درستی انجام داده و از او حمایت کردند. اما نمایندگان راست کمیته پارلمان با راکته مخالفت کردند و گفتند او به‌عنوان کاپیتان یک کشتی غیردولتی اقدامی مجرمانه انجام داده و به همین دلیل نباید در این کمیته حضور می‌یافت و باید اکنون در «سلول زندان» می‌بود.

کارولا راکته و برخی پارلمان اروپا بار دیگر درخواست خود برای ایجاد یک مأموریت رسمی دولتی از سوی اتحادیه اروپا به‌منظور نجات پناهجویان در مدیترانه را تکرار کردند. این مسئله تاکنون در مورد تقسیم پناهجویان ناکام مانده است.

وزیران کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا و مالت هفته گذشته در مورد چگونگی توزیع موقت پناهجویان مدیترانه توافق کردند. این توافق قرار است در نشست وزیران کشور اتحادیه اروپا سه‌شنبه آینده در لوکزامبورگ نهایی شود.

تاکنون مشخص نیست که کدام کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این چارچوب مایل به پذیرش پناهجویان هستند.

تا زمانی که نظام فعلی پذیرش پناهجویان در اتحادیه اروپا ـ موسوم به «روش دوبلین» ـ تغییر نکند، چنین توافقی تنها یک راه حل موقت و محدود به‌لحاظ زمانی و جغرافیایی خواهد بود.

کارولا راکته در شمال آلمان به‌دنیا آمده است. او از مدرسه کشتی‌رانی و مدیریت حفاظت از منابع اسکاتلند فارغ‌التحصیل شده و با گروه‌های غیردولتی مانند «صلح سبز» و «رصد دریا» همکاری می‌کند. راکته سفرهای بسیاری به نقاط جهان داشته و به ۵ زبان دنیا مسلط است.

سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون پناهجو وارد خاک اروپا شدند که سه هزار و ۸۰۰ نفر در دریای مدیترانه غرق شدند. پس از آن کشورهای اروپایی با اقدامات امنیتی تلاش کردند مانع ورود پناهجویان به اروپا شوند.

سازمان عفو بین‌الملل دولت‌های اروپایی را مسئول افزایش شمار پناهجویان جان‌باخته در دریای مدیترانه می‌داند.

بیشتر بخوانید: