یک فروند نفتکش ایرانی حامل یک میلیون بشکه نفت‌خام به سوریه، در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی از دو نقطه منفجر شد. در این حادثه خدمه کشتی آسیب ندیدند.

نفتکش SABITY ایران در در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی از دو نقطه هدف اصابت موشک قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) صبح جمعه، ۱۹ مهر یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ بر اثر اصابت موشک در دو نقطه منفجر شد. در اثر این حمله دو مخزن نفتکش دچار آسیب شده اما خدمه کشتی سالم‌اند. نفتکش ایران حامل یک میلیون بشکه نفت خام از طریق کانال سوئز به سوریه بود که هدف قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی نفتکش، نفتکش SABITY ایران، حامل یک میلیون بشکه نفت خام به سوریه در فاصله بین ساعت پنج تا پنج و نیم صبح جمعه دچار انفجار شده است. بر اساس این گزارش، دو مخزن اصلی نفت در این کشتی آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است.

شرکت ملی نفتکش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«کارشناسان فنی کشتی و کارشناسان مستقر در اتاق اضطرار شرکت در حال بررسی وضعیت و علل این حادثه هستند. بر خلاف برخی اخبار منتشر شده هیچ گونه حریقی در کشتی رخ نداده است و کشتی کاملا در وضعیت با ثبات قرار داشته و خوشبختانه همه کارکنان در وضعیت کاملا ایمن و سالم به سر می‌برند.»

خبرگزاری ایرنا نیز حدود چهار ساعت بعد از وقوع انفجار در بدنه کشتی ایرانی گزارش داد نشت نفت از کشتی به حداقل رسیده و تأکید کرد که «هیچگونه حریقی در کشتی رخ نداده و همه پرسنل در وضعیت کاملا ایمن و سالم قرار دارند و وضعیت کلی کشتی نیز در حال کنترل است.»

در تیر سال جاری نیروی دریایی بریتانیا یک فروند نفتکش ایرانی را که بعدها از «گریس ۱» به آدریان دریا تغییر نام داد را توقیف کرد. دو هفته بعد از این حادثه، ایران نیز نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را توقیف کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه ۱۷ مهر با انتشار پیامی در توئیتر از تحویل محموله آدریان دریا به سوریه خبر داد و نوشت:

«تحویل نفت آدریان دریا ۱ به سوریه ثابت کرد ایران به بریتانیا و جبل‌الطارق دروغ گفته است و اعضای اتحادیه اروپا باید این اقدام را محکوم و مسئولیت آن را متوجه ایران کنند.»

سوریه تحت تحریم نفتی اتحادیه اروپا قرار دارد. ایران به دادگاه عالی جبل‌الطارق تضمین داده بود که مقصد آدریان دریا سوریه نیست، اما بعد از رفع توقیف از آدریان دریا، نفتکش و محموله آن را روی دریا به یک شرکت خصوصی فروخت و به این ترتیب از خود رفع مسئولیت کرد.

این نخستین بار نیست که نفتکش‌های ایران در نزدیکی جده دچار سانحه می‌شوند.  همزمان با به اجرا درآمدن تصمیم آمریکا مبنی بر توقف معافیت‌ مشتریان نفت ایران، عربستان سعودی پنجشنبه ۲ مه/ ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد که یک نفت‌کش ایرانی در نزدیکی جده در دریای سرخ دچار سانحه شده است. نفت‌کش happiness 1 نیز حامل بیش از یک میلیون بشکه نفت خام بود. در آن زمان دو احتمال وجود داشت: نقص فنی یا اصابت موشک به پاشنه کشتی. شرکت ملی نفت‌کش علت این سانحه را نقص فنی که سبب آبگرفتگی موتورخانه کشتی شده اعلام کرد اما خدمه کشتی از اصابت موشک به موتورخانه خبر داده بودند.

بیشتر بخوانید: