در رسانه‌های داخلی گزارش‌های متناقضی از علت انفجار در دو نقطه نفتکش «سابیتی» (SABITY) ایران در دریای سرخ منتشر شده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از شرکت ملی نفتکش از اصابت موشک به بدنه نفتکش سابیتی خبر داد اما چند ساعت بعد اصابت موشک به «اختلال سازمان یافته» و «خرابکاری» تغییر ماهیت داد. عربستان و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا سکوت کرده‌اند. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هنوز زود است مقصر این سانحه را شناخت. در این فاصله قیمت نفت به سبب ناامنی در دریای سرخ افزایش یافت. تانکر ترکر می‌گوید اصولاً حادثه‌ای اتفاق نیفتاده است.

نفتکش «سابیتی» (SABITY)

در فاصله بین ساعت پنج تا پنج و نیم صبح جمعه ۱۹ مهر یک فروند نفتکش ایرانی حامل یک میلیون بشکه نفت‌خام به سوریه، در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی از دو نقطه منفجر شد. در این حادثه خدمه کشتی آسیب ندیدند. بر اساس بیانیه شرکت ملی نفتکش، حریقی هم در کشتی رخ نداد و نشتی نفت به دریا هم در حد «حداقل» بود.

«تانکر ترکر»، موسسه مکان‌یابی نفتکش‌ها با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که نفتکش «سابیتی» با سرعت مناسب به طرف ایران در حرکت است:

«بر اساس تمام اطلاعاتی که تاکنون جمع‌آوری کردیم، از جمله تصویر ماهواره‌ای ناسا از منطقه و داده‌های مؤسسه مارین ترافیک، هیچ دود، آتش، نشت یا یدک‌کشی [در محل نفتکش ایرانی] مشاهده نکردیم.»

تانکر ترکر در ادامه این پیام نوشت:

 «در عوض، ما یک تانکر را می‌بینیم که با سرعت مناسب به سمت خانه می‌رود. تیتر اخبار [مبنی بر هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی] مقداری باعث افزایش قیمت نفت شد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز بعد از اعلام خبر اصابت موشک به نفتکش ایرانی، قیمت نفت در بازارهای جهانی به سبب ناآرامی در دریای سرخ دو درصد افزایش یافت و به ۶۰ دلار به ازای هر بشکه رسید. دریای سزخ از مهم‌ترین مسیرهای انتقال نفت از طریق اقیانوس هند و کانال سوئز است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ساعتی بعد از این حادثه گفت نفتکش ایرانی «مورد اصابت» قرار گرفته اما درباره احتمال اصابت موشک به بدنه نفتکش سابیتی سکوت کرد. موسوی گفت:

« بررسی‌های شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت‌کش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.»

موسوی از آلودگی نفتی در محل حادثه خبر داد و مسئولیت آلودگی زیست‌محیطی ناشی از نشت نفت نفتکش آسیب‌دیده را متوجه «عوامل این ماجراجویی خطرناک» دانست.

نصرالله سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در گفت‌وگو با شبکه العالم اعلام کرد که خدمه سالم هستند و هیچ طرفی هم کمکی به نفتکش‌ آسیب‌دیده نکرده است.  مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت:

«هنوز علت حادثه برای نفتکش ایرانی مشخص نیست ولی جلوی نشست نفت به دریا گرفته شده است.»

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«‌خرابکاری در نفتکش‌های حامل ‎نفت ایران در ماه‌های گذشته در محدوده بنادر عربستان مسبوق به سابقه بوده است.»

به این ترتیب اصابت موشک به «اختلال سازمان‌یافته» تغییر ماهیت داد.

به گزارش رویترز وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هنوز برای تعیین یک مقصر در حادثه نفتکش ایرانی بسیار زود است و باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتر بود.

بیشتر بخوانید: