تهاجم نظامی ترکیه به مناطق کردنشین در شمال و شرق سوریه یادآور فجایعی است که داعش در سال ۲۰۱۴ در سنجار رقم زد. سازمان ملل گزارش داده است که تنها در شش روز گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق کردنشین شمال و شرق سوریه آواره شده‌اند.  دلشاد محمد سعید، یکی از موسیقی‌دانان کرد است که موفق شده با موسیقی و با به کارگیری ساز ویلون، موسیقی غرب و موسیقی کردستان را به هم نزدیک کند. بعد از نبرد سنجار (شنگال) در سال ۲۰۱۵ سعید سمفونی «پیشمرگه» را درباره قتل عام ایزدی‌ها را ساخت. این سمفونی را ارکستر سمفونی جمهوری چک اجرا کرده است.

دلشاد محمد سعید

در جنگ سنجار بیش از پنج هزار نفر از ایزدی‌ها کشته و بیش از پنجاه هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شدند. پنج هزار نفر از زنان ایزدی هم همچون غنایم جنگی به اسارت و در تملک داعشی‌ها درآمدند.

دلشاد محمد سعید در سال ۱۹۵۸ در دهوک در اقلیم کردستان عراق متولد شده. او تحصیلاتش را در مدرسه عالی موسیقی بغداد و در بریتانیا و در اتریش به پایان رسانده است. رساله دکتری او درباره ریتم‌های جدید در موسیقی کرمانجی است که در موسیقی سایر ملت‌های خاورمیانه یافت نمی‌شود. سعید در مصاحبه‌ای می‌گوید: از سرکوب، بی‌عدالتی، گرسنگی و بهره‌کشی نفرت دارد و در همان حال رفاه و عدالت برای انسان‌ها را دوست می‌دارد، از خدا می‌ترسد و آرزوی روزی را دارد که انسان‌ها در صلح در کنار یکدیگر زندگی کنند.

(ویدیو: سمفونی «پیشمه‌رگه» اثر دلشاد محمد سعید، اکستر سمفونیک پراگ، سالن: اسمتانا، رهبر ارکستر: دلشاد سعید، خوانندگان: سیوان پرور، جمشید، حسن شریف)

سعید درباره تلفیق موسیقی غرب با موسیقی کرمانجی می‌گوید:

«از همان ابتدا که به موسیقی روی آوردم قصد داشتم موسیقی غرب را با موسیقی کردی تلفیق کنم. من این دو نوع موسیقی را می‌شناسم و با این کار می‌خواهم پلی بین غرب و شرق بزنم.»

او در گفت‌وگو با شبکه روداو در سال ۲۰۱۵ می‌گوید:

«موسیقی جهانی طرفداران زیادی دارد اما نباید موسیقی‌های ملی را فراموش کرد. ما کردها که می‌خواهیم فرهنگ و زبانمان را حفظ کنیم، باید توجه داشته باشیم که موسیقی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فرهنگی است.»

هفته گذشته کیهان کلهر، موسیقی‌دان برجسته در کنسرت‌اش در لندن به همراه «رامبرانت تریو» اعلام کرد که در اعتراض به تهاجم نظامی ترکیه به مناطق کردنشین سوریه کنسرتش در استانبول را لغو می‌کند. کلهر سپس قطعه‌ای را به زبان کردی خواند و آن را به کودکان کرد تقدیم کرد.

گروه کلاریس (موسیقی سنتی زنان کرمانشاه) هم دعوت شبکه TRT ترکیه را برای اجرا رد کرده است.

بیشتر بخوانید: