مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و بریتانیا در مورد برگزیت به توافق رسیدند. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و نخست‌وزیر بریتانیا این توافق را تأیید کردند. یونکر پیشنهاد کرد رهبران اتحادیه اروپا توافق‌نامه را تصویب کنند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا (راست) و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا (راست) و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا پنجشنبه ۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهر  فقط چند ساعت قبل از آنکه رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل تشکیل جلسه بدهند با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که توافق تازه بر سر برگزیت حاصل شده است. یونکر گفت:

«آنجا که اراده‌ای وجود دارد، توافقی هم در کار است. این یک توافق عادلانه برای اتحادیه اروپا و بریتانیا و نشانه‌ای از عزم ما برای یافتن یک راهکار سیاسی است.»

یونکر در ادامه این پیام از سران اتحادیه اروپا خواست در اجلاس خود در بروکسل توافق تازه درباره برگزیت را تأیید کنند. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم از یک «توافق تازه و عالی» خبر داد. جانسون با انتشار پیامی در توییتر نوشت که توافق تازه به بریتانیا امکان کنترل برگزیت را می‌دهد و از پارلمان این کشور خواست توافق تازه با اتحادیه اروپا را تأیید کند تا بتوان به موضوعات دیگری مانند گرانی مواد غذایی، محیط زیست و همینطور افزایش خشونت‌ها در جامعه پرداخت.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا در واکنش به حصول توافق تاره بین بریتانیا و اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در توییتر گفت:

«تا آنجا که من می‌دانم، آقای نخست‌وزیر توافقی حتی بدتر از [توافق] ترزا می (نخست‌وزیر پیشین انگلیس) را مورد مذاکره قرار داده است. این حراج، حقوق و داشتن امنیت و خدمات ملی سلامت ما را به خطر می‌اندازد. این [توافق] موجب وحدت ملی نمی‌شود و باید رد شود.»

روزنامه انگلیسی‌زبان تایمز صبح پنجشنبه ۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهر  به نقل از منابعی در حزب کارگر نوشت کوربین از برگزاری رفراندوم درباره توافق جدید لندن با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. حزب کارگر از ابتدا با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالف بوده است.

پیش از آن حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی اعلام کرده بود که از پیش‌نویس توافق‌نامه نخست‌وزیر بریتانیا و اتحادیه اروپا حمایت نخواهد کرد. آرلن فاستر رهبر حزب و نیگل دادز، رئیس فراکسیون این حزب گفتند که حزب اتحادگرای دموکراتیک نمی‌تواند با امتیازهای پیشنهادی در مورد تعرفه‌های گمرکی و سایر توافق‌ات موافقت کند اما آن‌ها برای دستیابی به توافقی «معقول» همکاری خود را با دولت را ادامه خواهند داد.

حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی نقش اساسی برای دستیابی به اکثریت در مورد توافق دو طرف در مجلس عوام بریتانیا دارد زیرا دولت اقلیت بوریس جانسون به رأی ۱۰ نماینده این حزب در پارلمان متکی است. افزون بر این، شماری از اعضای حزب محافظه‌کار جانسون اظهار داشته‌اند که موضع حزب اتحادگرای دموکراتیک در رأی‌گیری مهم خواهد بود.

پیش‌نویس رد شده توسط حزب اتحادگرای دموکراتیک تصریح کرده است که ایرلند شمالی باید به‌همراه بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کند اما قوانین و استانداردهای آن برای بازار داخلی بدون تغییر باقی می‌ماند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امروز پنجشنبه ۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در مذاکرات اتحادیه اروپا با بریتانیا بر سر برگزیت پیشرفت‌هایی حاصل شده اما همچنان احتمال حصول توافق در ابهام قرار دارد. مرکل خروج منظم بریتانیا از اتحادیه اروپا را به نفع همه طرف‌های مناقشه دانست و تأکید کرد که از نظر اتحادیه اروپا، باید از کشیدن مرزهای سخت در جزیره ایرلند جلوگیری شود و دیگر در آن‌جا نباید نفرت و خشونت وجود داشته باشد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ساعتی قبل از آغاز اجلاس رهبران اتحادیه اروپا حمایت خود از توافق تازه برگزیت را اعلام کرد. مکرون گفت ظاهراً این توافق هم منابع اتحادیه اروپا و هم منافع بریتانیا را در نظر دارد. مکرون در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران گفت حصول توافق تازه خبر خوبی است اما با توجه به مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، می‌بایست محتاط بود. مکرون گفت امیدوار است پارلمان بریتانیا با توافق تازه موافقت کند.

شامگاه سه‌شنبه مذاکرات اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر برگزیت متوقف شد اما در روز چهارشنبه ادامه یافت. چنانچه اجلاس رهبران اتحادیه اروپا با پیش‌نویس توافق موافقت کند، برگزیت با توافق میسر خواهد بود و در غیر این‌صورت بوریس جانسون می‌بایست تا شنبه هفته آینده مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تمدید کند.

بیشتر بخوانید: