پس از انتشار خبر سفر محرمانه یک مقام امنیتی امارات متحده عربی به تهران، یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: روابط تهران- ابوظبی بهبود یافته و امارات بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است.

یک نماینده مجلس مدعی است: تنش میان ایران و امارات متحده عربی کاهش یافته است.

یک هفته قبل برخی رسانه‌های منطقه‌ از سفر محرمانه «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی برای کاهش تنش میان ایران و امارات به تهران خبر دادند.

در حالیکه تا به حال هیچ یک از مقام‌های رسمی ایران و امارات این خبر را رد یا تائید نکرده‌اند، اکبر ترکی، عضو فراکسیون «نمایندگان ولایی» مجلس شورای اسلامی از بهبود روابط تهران و ابوظبی خبر داده است.

او یکشنبه ۲۸ مهر به سایت خبری مجلس شورای اسلامی ایران (خانه ملت)، گفت: روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته است.

به گفته ترکی، امارات متحده عربی ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را «آزاد کرده است».

از دیگر پیامدهای بهبود روابط ایران و امارات متحده عربی، بازگشایی «صرافی‌های بسته شده» ایران در امارات است.

روابط ایران و امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۶ میلادی پس از افزایش تنش میان ایران و عربستان سعودی کاهش یافت. با این حال طی ماه‌های گذشته گزارش‌هایی مبنی بر کاهش سطح تنش میان دو کشور در رسانه‌های منطقه مخابره شد.

مرداد امسال خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از دیدار و گفت‌وگو میان تهران و هیئت هفت نفره رسمی از گارد ساحلی امارات متحده عربی درباره مسائل مربوط به کشتیرانی در خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز خبر داد.

مقام‌های عالی‌رتبه ایران طی ماه‌های گذشته سیاست ایران را کاهش تنش با همسایگان عنوان کرده‌اند. در همین راستا نیز عمران خان، نخست وزیر پاکستان هفته گذشته برای کاهش تنش میان ایران و عربستان سعودی، به تهران سفر کرد.


در همین زمینه: