رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از موضع ایران نسبت به عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» در شمال سوریه ابراز ناخرسندی کرد. اردوغان گفته است که به خاطر حمایت ترکیه از برنامه‌ هسته‌ای ایران، انتظار دیگری از مقامات جمهوری اسلامی داشته است.

رجب طیب اردوغان/چهارشنبه ۱۶ اکتبر/۲۴ مهر/ عکس از آرشیو

رئیس‌جمهوری ترکیه ۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر پیش از ترک آنکارا به مقصد روسیه به خبرنگاران گفت که تهران، در حالی که انتظار می‌رفت از عملیات چشمه صلح حمایت کند، رویکردی منفی نسبت به این عملیات اتخاذ کرده است. او گفت که «اظهارات برخی مقامات ایران درباره عملیات “چشمه صلح” من را ناراحت کرده است.»

اردوغان که برای مذاکره با رئیس‌جمهوری روسیه درباره آینده شمال سوریه به شهر ساحلی سوچی سفر می‌کرد، گفت که «ترکیه زمانی از ایران بابت برنامه هسته‌ای دفاع کرد، اما چه باک که اکنون حمایت مشابه از مقامات ایران ندیده ایم.»

رئیس دولت ترکیه مواضع حکومت ایران را به مقاماتی جز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی مرتبط دانست اما ضمن انتقاد از روحانی گفت: « اظهاراتی آزاردهنده از سوی برخی مقامات این کشور شنیده می‌شود. البته این سخنان متعلق به جناب روحانی نیست، اما لازم بود ایشان این صداها را خاموش می‌کردند.»

ایران حمله اخیر ترکیه به مناطق تحت کنترل «اداره خودگردانی شمال و شرق سوریه» را نقض تمامیت ارضی سوریه دانست و آن را محکوم کرد. تهران همراه با مسکو و آنکارا سه ضامن توافق‌های آستانه و سوچی در مورد جنگ داخلی سوریه هستند.



نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ)، و همچنین متشکل از گروههای مختلف نظامی از اقوام مختلف از جمله کرد، ترکمن و عرب، مسئولیت حفاظت از این خودگردانی را بر عهده دارند.

ارتش ترکیه با وجود مخالفت‌های جهانی چهارشنبه ۹ اکتبر عملیات نظامی «چشمه صلح» را با هدف ایجاد منطقه امن و عقب راندن نیروهای سوریه دموکراتیک آغاز کرد.

در جنگی که ترکیه برای ایجاد «منطقه امن» آغاز کرده است، تا‌کنون بیش از ۲۰۰ غیرنظامی کشته و حدود ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

بعد از گذشت بیش از یک هفته از این حمله و افزایش انتقادها و هشدارها نسبت به تبعات آن، ترکیه پنج‌شنبه گذشته (۱۸ اکتبر) پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس پنج روزه را پذیرفت. شرط آنکارا برای این آتش‌بس عقب‌نشینی کامل نیروهای «ی.پ.گ» از «منطقه امن» است.

ترکیه ی پ گ را وابسته به حزب کردستان ترکیه و یک گروه تروریستی می‌داند

اردوغان گفته است که در صورت عدم عقب‌نشینی یگان‌های مدافع خلق عملیات چشمه صلح از سر خواهد گرفته شد.


در همین زمینه: