عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجه که برای گفتگو با مقامات فرانسوی به پاریس سفر کرده است، «فشار حداکثری» را تنها راه واداشتن ایران به مذاکره دانست.

عادل الجبیر از سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران دفاع کرد.

عادل الجبیر پنج‌شنبه ۲۴ اکتبر/۲ آبان در مصاحبه با روزنامه لیبراسیون گفت: «سیاست تخفیفی در مورد ایران جواب نمی‌دهد و تنها راه کشاندن ایران به میز مذاکره اعمال فشار حداکثری ست».

وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در جواب پرسشی در مورد تلاش‌های فرانسه برای واسطه‌گری میان ایران و ایالات متحده، و همچنین متعاقد کردن دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا به لغو تحریم‌ها گفت:

«به نظر ما تحفیف [تحریم‌ها] جواب نمی‌دهد. این عمل است که به‌حساب می‌آید و نه حرف. مقامات دولت ایران [از مذاکره] حرف می‌زنند اما هیچ قدرتی ندارند. آن‌هایی که قدرت دارند مانند اعضای سپاه پاسداران مایل به مذاکره نیستند».

روابط ایالات متحده آمریکا و ایران پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام و از سرگیری تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی وارد دوره تنش شد که همچنان ادامه دارد.

دولت ترامپ به گفته خود با اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه، کارزار «فشار حداکثری» را برای واداشتن جمهوری اسلامی به مذاکره مجدد بر سر برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی‌اش به راه انداخته است. بسیاری از کارشناسان سیاسی در ایالات متحده و اروپا اما نسبت به کارایی این استراتژی ابراز تردید کرده اند و برخی آن را عامل افزایش خطرناک تنش‌ها بین دو کشور می‌دانند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ماه‌های اخیر و در راستای سیاست‌های این کشور برای توسعه و پررنگ‌ کردن نقش دولت فرانسه در معادلات قدرت، تلاش کرده تا ایران و آمریکا را به پای میز مذاکره برگرداند. اما این تلاش‌ها همچنان نتیجه‌ چشمگیری در بر نداشته است.

الجبیر به روزنامه لیبراسیون گفت: «تا آنجایی که به ما مربوط می‌شود، فشار حداکثری تنها راه است».

الجبیر در پاسخ به سوال خبرنگار لیبراسیون در مورد ادامه درگیری‌ها در یمن نیز گفت:

«برای عربستان حیاتی‌ست که اختلافات میان دولت و جدایی‌طلبان جنوب کنار گذاشته شود و آن‌ها بر روی جنگیدن با شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی و گروه‌های مسلح وابسته به القاعده تمرکز کنند. ما در تلاشیم بین شورای انتقالی جنوب (جدایی‌طلبان) و دولت هادی صلح برقرار کنیم و فکر می‌کنم نزدیک شده‌ایم».

با وجود تاکید الجبیر بر مواجهه عربستان با نیروهای تحت حمایت ایران در یمن، زمزمه‌های مختلفی از نزدیک شدن ایران و عربستان برای کاهش تنش‌های میان دو کشور شنیده می‌شود. پاکستان در تلاش است تا برای بهبود روابط ایران و عربستان میانجی‌گری کند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بود ایران آماده مذاکره با عربستان است.


در همین زمینه: