اغلب ۳۹ سرنشینی که در کانتینر نزدیک لندن پیدا شدند، به احتمال زیاد اهل ویتنام و از ساکنان دو استان فقیر و گرفتار فجایع زیست‌محیطی بودند. پیش از این هویت قربانیان چینی اعلام شده بود.

A police officer secures the cordon at at the scene where a lorry, believed to have originated from Bulgaria, and found to be containing 39 dead bodies, was discovered at Waterglade Industrial Park in Grays, east of London, on October 23, 2019. - British police said 39 bodies were found near London Wednesday in the container of a truck thought to have come from Bulgaria. Essex Police said the people were all pronounced dead at the scene in an industrial park in Grays, east of London. Early indications suggest the victims are 38 adults and one teenager. A 25-year-old man from Northern Ireland has been arrested on suspicion of murder. (Photo by Ben STANSALL / AFP)
کانتینری که اجساد قربانیان در آن پیدا شد./ یکم آبان / ۲۳ اکتبر/ عکس از بن استانسال، منبع AFP

چهارشنبه یکم آبان / ۲۳ اکتبر، ۳۹ جسد در یک کانتینر یخچال‌دار در پارک صنعتی واترگلاد در منطقه گریز واقع در اسکس پیدا شدند. پلیس بلافاصله جستجو برای هویت قربانیان و عاملان مرگ آنها را آغاز کرد، اما خبرهای منتشر شده در خصوص «کانتینر مرگ» چندین بار با تکذیب و تصحیح شدند.

این بار یکی از بزرگان یک منطقه روستایی برنج‌کار به خبرگزاری «رویترز» گفت که به احتمال زیاد بیشتر قربانیان ویتنامی بوده اند. بسیاری از قربانیان از این منطقه روستایی آمده اند.

پلیس بریتانیا گفته بود که قربانیان اهل چین بودند، اما پکن تصریح کرده بود که ملیت آنها هنوز تایید نشده است. سفارت‌های چین و ویتنام هر دو تاکید کرده‌اند که مقامات هر دو کشور اکنون در حال همکاری نزدیک با پلیس بریتانیا هستند.

یک کشیش کاتولیک ویتنامی، به نام پدر آنتونی دنگ هوو نام، ساکن شهر ین تان گفته است که در ارتباط تنگاتنگ با خانواده قربانیان قرار دارد.

نام گفت که همه منطقه در غم فرو رفته است. او در حال جمع کردن مشخصات تماس با خانواده قربانیان است تا مراسم عزا برای مردگان را برگزار کند. به گفته این کشیش کاتولیک: «این برای اجتماع ما یک فاجعه است.»

وزارت خارجه ویتنام نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که سفارت این کشور در لندن دستورات لازم برای همکاری با پلیس بریتانیا جهت تشخیص هویت قربانیان را دریافت کرده است.

شهر ین تان در استان «نه‌آن»، یکی از فقیرترین استان‌های ویتنام قرار دارد، و ساکنان این منطقه بارها برای رفتن به اروپا قربانی قاچاقچیان انسان شده اند.

سایر قربانیان از استان مجاور «ها تین» آمده اند که در هشت ماهه اول سال جاری ۴۱ هزار ۷۹۰ تن این منطقه را به قصد یافتن کار در جایی دیگر ترک کردند. این استان قربانی یکی از بدترین فجایع زیست‌محیطی سال ۲۰۱۶ بود که طی آن یک کارخانه فولاد متعلق به یک شرکت تایوانی آب‌های ساحلی را آلوده کرد و امکان ماهیگیری و گردشگری در منطقه را از میان برد و به اعتراضات فراگیر منجر شد.

یکی از قربانیان استان «ها‌ تین » دختری ۲۶ ساله، زمانی که کانتینر از بلژیک عازم بریتانیا بود، به مادرش پیام داد که نمی‌تواند نفس بکشد.


در همین زمینه: