سایت المانیتور در گزارشی با اشاره به نقش میانجی دولت پاکستان برای کاهش تنش میان دو کشور عربستان و ایران نوشته است به نظر می‌رسد که تلاش عمران خان برای جلوگیری از بروز جنگ در منطقه، نتایج امیدوار کننده‌ای به دنبال داشته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و عمران خان، نخست وزیر پاکستان در تهران دیدار کردند/ یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸

المانیتور در این گزارش با جمع‌بندی اقدامات عمران خان، نخست وزیر پاکستان که پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در شهریور ماه و برای کاهش تنش میان ایران و عربستان به عنوان میانجی دیپلماتیک به تهران و ریاض سفر کرده، نوشته است عادی‌سازی روابط تهران و ریاض مشروط به بهبود روابط میان ایران و آمریکاست.

این گزارش اولین نتیجه سفر عمران خان را به ایران، تاکید همزمان مقامات پاکستانی و حسن روحانی، بر خاتمه یافتن جنگ در یمن عنوان کرده است.

المانیتور در ادامه با برشمردن نتایج مثبت دیدار نخست وزیر پاکستان با مقامات دولتی ایران و عربستان نوشته یکی از نتایج مثبت این دیدارها این بوده که دو کشور برای مذاکره مستقیم ابراز تمایل کرده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است:

«اشتیاق عربستان برای کاهش تنش در خلیج فارس نشانه مثبتی محسوب می‌شود، اگرچه حل و فصل اختلاف‌ها بین دو کشور دشوار خواهد بود. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که احتمال بروز یک جنگ فاجعه‌آمیز در خلیج فارس کاهش یافته است. بنابراین، تلاش‌های پاکستان برای کاهش تنش در منطقه موفقیت‌آمیز بوده است.»

المانیتور در پایان با اشاره به اینکه پاکستان برای دستیابی به صلح پایدار باید به فکر میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن هم باشد نتیجه‌گیری کرده که ایران و آمریکا در یک بن‌بست دیپلماتیک گرفتار شده‌اند:

«تا زمانی که تهران و واشنگتن راه‌حلی برای برنامه هسته‌ای ایران پیدا نکنند، تنش در منطقه ادامه خواهد داشت. عربستان برای تامین امنیت خود بیشتر به آمریکا وابسته شده است. تا زمانی که روابط بین آمریکا و ایران بهبود پیدا نکند، شرایط برای عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان فراهم نخواهد شد.»

عربستان سعودی و ایران به عنوان دو کشور بزرگ صادر کننده نفت، دو رقیب منطقه‌ای یکدیگر محسوب می‌شوند.

در سال‌های اخیر مقامات دو کشور همواره همدیگر را متهم به حمایت از گروه‌های تندرو کرده‌‌اند و در یک جنگ سرد اعلام نشده منطقه‌ای، با هم درگیر‌اند.

در شهریور ماه سال جاری و پس از حمله موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو در خاک عربستان، تنش‌ها میان ایران و عربستان بالا گرفت چرا که مقامات سعودی ایران را متهم به دست داشتن در این حمله کردند؛ هر چند که حوثی‌های یمن مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اواخر مهر ماه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه از آمادگی تهران برای مذاکره با ریاض خبر داد و گفت که این مذاکرات ممکن است مستقیم یا با میانجی‌گری صورت بگیرد.

ظریف در ادامه خطاب به دولتمردان سعودی گفت که خرید اسلحه برایشان امنیت نمی‌آورد:

«اگر عربستان سعودی می‌خواهد امن باشد، بهترین راه پایان دادن به جنگ در یمن و آغاز رابطه خوب با همسایگان است، نه اعتماد به ایالات متحده.»

علی‌اصغر خاجی، دستیار محمدجواد ظریف و سفیر پیشین ایران در ریاض نیز پیشتر در خصوص تنش‌ها میان عربستان و ایران گفته بود واقعیت‌های جاری منطقه به زودی عربستان را ناگزیر به گفت‌وگو با ایران می‌کند.


  • در همین زمینه