سه مظنون به ‌دست داشتن در قتل ۳۹ نفر که جسدشان در یک کانتینر یخچال‌دار در اسکس بریتانیا یافت شده بود به قید وثیقه آزاد شدند. این سه نفر همراه راننده این کانتینر به قتل، قاچاق انسان، قاچاق مهاجران و پولشویی متهم‌اند و باید دوشنبه در دادگاه حاضر شوند. همزمان تحقیقات برای تعیین هویت اجساد ادامه دارد.

موریس رابینسون، راننده ۲۵ ساله «کانتینر مرگ» باید همراه سه‌ مظنون دیگر روز دوشنبه ۲۸ اکتبر در دادگاه حاضر شود. او به قتل، قاچاق انسان و پولشویی متهم است.

تحقیقات پلیس بریتانیا درباره پرونده کشف ۳۹ جسد در «کانتینر مرگ» ادامه دارد. چهارشنبه ۲۳ اکتبر/اول آبان، جسد ۳۹ نفر در کانتینری که به تایید پلیس بریتانیا از کشور بلغارستان وارد بریتانیا شده، در اسکس کشف شد. این کانتینر در شهرک صنعتی واترگلاد در منطقه گریز واقع در اسکس در شرق بریتانیا قرار داشت و همه قربانیان داخل این کانتینر زمانی پیدا شدند که جان خود را از دست داده بودند.

در ادامه تحقیقات پلیس سه مظنونی که پیشتر در رابطه با این پرونده دستگیر شده بودند، به قید وثیقه آزاد شدند. این سه نفر شامل یک مرد ۴۶ ساله از ایرلند شمالی و یک زن و مرد ۳۸ ساله از وارینگتون می‌شوند و هر سه به اتهام قتل و دست ‌داشتن در قاچاق انسان دستگیر شده بودند.

پلیس بریتانیا همچنین علیه موریس رابینسون، راننده ۲۵ ساله این کانتینر نیز اعلام جرم کرد. بر اساس اعلام پلیس، رابینسون علاوه بر دست ‌داشتن در قتل ۳۱ مرد و هشت زنی که جسدشان در کامیون مرگ کشف شد، به قاچاق انسان، قاچاق مهاجران و پولشویی متهم است. رابینسون که اهل ایرلند شمالی‌ست باید همراه سه مظنون دیگر روز دوشنبه ۲۸ اکتبر/۶ آبان در دادگاه حاضر شود.

علاوه بر این افراد، یک مرد ۲۰ ساله نیز در دابلین توسط پلیس ایرلند و «در ارتباط با» فاجعه اسکس دستگیر شده است.

ادامه تحقیقات پلیس درباره ابعاد این فاجعه و هویت قربانیان

پلیس بریتانیا همچنین اعلام کرد به ابعاد این فاجعه مشکوک است و ممکن است کانتینر حاوی ۳۹ جسد بخشی از کاروان شامل ۳ کامیون باشد که ۱۰۰ نفر را وارد خاک بریتانیا کرده‌اند. پلیس در مورد «گستردگی این عملیات» تحقیق می‌کند.

طبق اعلام پلیس هر ۳۹ جسد اکنون به سردخانه منتقل شده‌اند و کالبدشکافی خواهند شد.

مارتین پاسمور، سربازرس پلیس به خبرنگاران گفت به‌دلیل این‌که قاچاقچیان معمولا گذرنامه مهاجران را از آن‌ها می‌گیرند و به آن‌ها گذرنامه‌های جعلی می‌دهند، قربانیان اسناد هویتی بسیار کمی همراه داشته‌اند و هنوز هویت آن‌ها مشخص نشده است.

ابتدا اعلام شده بود که قربانیان تابعیت چینی دارند اما پس از اینکه یک مادر ویتنامی آخرین پیام‌های فرزندش را منتشر کرد، احتمال اینکه قربانیان تابعیت ویتنامی داشته‌ باشند افزایش پیدا کرده است.

به گفته نماینده سازمان حقوق بشر ویتنام در هانوی، فام تای ترامای ۲۶ ساله در آخرین پیام خود به مادرش گفته بود «در یک کامیون است و نمی‌تواند نفس بکشد.»

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس ویتنام در همکاری نزدیک با پلیس بریتانیا برای تعیین هویت اجساد در حال جمع‌آوری نمونه دی‌ان‌ای از اعضای خانواده کسانی‌ست که مفقودی آن‌ها اعلام شده است. یک وب‌سایت متعلق به ویتنامی‌های ساکن بریتانیا نیز اعلام کرد تصویر ۲۰ نفر را که گزارش مفقودی آن‌ها ثبت شده، به بازرسان تحویل داده است.


  • در همین زمینه: