هزاران نفر از طرفداران مولانا فضل ‌الرحمان، رهبر «جمعیت علمای اسلام»، یکی از بزرگترین احزاب مذهبی پاکستان در اسلام‌آباد گرد آمدند و خواهان استعفای عمران خان از نخست‌وزیری پاکستان شدند. معترضان، نخست‌وزیر را به بی‌کفایتی در حل بحران اقتصادی این کشور متهم کرده‌اند.

مولانا فضل الرحمان (عکس: آرشیو)

 مولانا فضل ‌الرحمان روز گذشته در سخنانی در لاهور عمران خان را «بازیکن کریکتی که حالاسیاستمدار شده» نامیده بود و گفته بود دولت پاکستان بی‌کفایت و نامشروع است و توسط ارتش به قدرت رسیده. الرحمان از طفدارانش خواسته بود در اعتراض به دولت از لاهور به اسلام‌آباد بروند.رهبر جمعیت علنای اسلام گفته بود:

«اگر پس از رسیدن به اسلام آباد نتایجی را که می‌خواهیم نگیریم، باز هم حرکتمان را ادامه خواهیم داد. ما استعفای نخست‌وزیر را می‌خواهیم. کل مجمع ساختگی است و ما می‌خواهیم که منحل شود.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هزاران نفر از طرفداران فضل‌الرحمان در کاروانی از اتوبوس و خودرو و موتورسیکلت جمعه یکم نوامبر/۱۰ آبان وارد اسلام‌آباد شدند.

بر اساس این گزارش مأموران امنیتی در خیابان‌های و میدان‌های اصلی اسلام‌آباد مستقر شده‌اند. مقامات امنیتی اعلام کرده‌اند محله‌ای در اسلام‌آباد که ساختمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها در آنجا قرار دارد، «محدوده قرمز» است.

 نرخ تورم در پاکستان از سال گذشته تاکنون به ۱۱,۳۷ درصد رسیده و بیش از همه اقلام خوراکی را تحت تأثیر قرار داده است. ارزش روپیه در مقابل دلار نیز از پایان سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده است.

دولت پاکستان در ماه ژوئیه/ تیر سال جاری تصویب کرد از صندوق بین‌المللی پول کمک ۶ میلیارددلاری درخواست کند.

عمران خان اتهام حمایت از سوی ارتش را رد می‌کند. ارتش پاکستان که سابقه طولانی در دخالت در سیاست دارد هم اتهام مداخله در سیاست را رد می‌کند.

دو حزب بزرگ اپوزیسیون در پاکستان اعلام کرده‌اند از اعتراضات علیه عمران خان حمایت می‌کنند اما برخلاف قانون اساسی عمل نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: