دهها هزار تن از معترضان الجزایری در سالگرد شورش استقلال به خیابان‌های آمدند و خواستار پاکسازی سیاست از حاکمان سالخورده‌ای شدند که از زمان استقلال الجزایر روی کار هستند. معترضان الجزایری بعد از آنکه موفق به برکناری عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهوری سابق از قدرت شدند از پای ننشسته اند و در تابستان و پاییز به اعتراضات هفتگی خود ادامه داده اند.

An Algerian student chants slogans sign on May 14, 2019 as the weekly protests continue in the capital Algiers to demand the overthrow of the "system". - Many students in Algiers and other cities gathered to demand the departure of the "thieves" and "traitors" linked to the regime of the deposed President Abdelaziz Bouteflika. (Photo by RYAD KRAMDI / AFP)
اعتراضات الجزایر مه 2019/ عکس از ریاض کرمدی/ منبع AFP

بیش از ۱۰۰هزار تن از مردم الجزایر، تقریبا دو برابر جمعیت معترضان در هفته گذشته، روز جمعه یکم نوامبر/ ۱۰ آبان راهپیمایی کردند و خواستار پاکسازی مقامات سیاسی و پایان یافتن دخالت ارتش در سیاست شدند.

فراخوان احزاب مخالف سیاسی در شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری یک تظاهرات عظیم در سالگرد شورش ۱۹۵۴ علیه استعمار فرانسه از عوامل افزایش جمعیت معترضان است. شورش مردم الجزایر در چنین روزی سرآغاز مبارزه استقلال الجزایر بود. اما اولین رهبران دولت مستقل الجزایر هنوز بر سیاست این کشور حکمرانی می‌کنند.

الجزیره، بزرگترین کشور آفریفا، یک صادرکننده بزرگ نفت و گاز است.

اعتراضات هفتگی در الجزایر جنبش بدون رهبری است. معترضان در حال حاضر خواستار عدم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در دسامبر هستند، در حالی که ارتش برگزاری انتخابات دسامبر را بهترین راه برای پایان دادن به اعتراضات تلقی می‌کند.

در مقابل معترضان می‌گویند که «تا زمانی که این دار و دسته کنار نروند» هیچ انتخاباتی را نمی‌پذیرند. اشاره آن‌ها به حلقه اطرافیان بوتفلیقه است که از سال ۱۹۶۲ و استقلال الجزایر تا کنون در این کشور بر سر قدرت هستند.

اعتراضات توده‌ای در الجزایر ماه فوریه علیه عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری سابق آغاز شد. بوتفلیقه سالخورده در آن زمان گفته بود که در انتخابات ماه ژوئیه شرکت خواهد کرد، اما اعتراضات هفتگی علیه این تصمیم او منجر به کناره‌گیری رئیس‌جمهوری در ماه آوریل شد.

از بهار گذشته، تعداد معترضانی که در تظاهرات هفتگی شرکت می‌کنند کاهش داشته، اما دهها هزار نفر همچنان هر جمعه در طول تابستان و پاییز به خیابان‌ها آمدند و خواستار کناره‌گیری همه رهبران سالخورده از قدرت شدند.

برخی از متحدان نزدیک بوتفلیقه و افراد صاحب قدرت در ماه‌های گذشته به جرم فساد بازداشت و زندانی شده اند، اما معترضان می‌گویند که سایر افراد نزدیک به رئیس‌جمهوری سابق نیز باید از قدرت کنار بروند.

در شرایط کنونی ارتش قدرتمندترین بازیگر سیاست الجزایر شده، و رهبر این نهاد ژنرال احمد قاید صالح، از رئیس‌جمهوری موقت الجزایر خواسته است تا انتخابات ریاست‌جمهوری را در ماه دسامبر برگزار کند.

معترضان روز جمعه شعار می‌دادند: «قائد صلاح برو خانه!» و «امسال هیچ انتخاباتی در کار نیست!»

معترضان همچنین خواستار کناره‌گیری عبدالقادر بن‌صالح رئیس‌جمهوری موقت، و نورالدین بدویی، نخست‌وزیر شدند.

برای انتخابات ریاست‌جمهوری دسامبر ۲۰ تن نامزد شده اند.


در همین زمینه: