یک مقام فلسطینی خبر داد که حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو تن دیگر منجر شده است. اسرائیل می‌گوید: هدف این حملات چند مقر و پایگاه آموزشی و نظامی نزدیک به گروه حماس بوده است

حمله هوایی اسرائیل به غزه/ عکس از آرشیو

وزیر بهداشت غزه گفت: که مردی به نام احمد الشهری ۲۷ ساله در حملات اسرائیل که یکشنبه دوم نوامبر/ ۱۱ آبان پیش از طلوع آفتاب انجام شد، کشته شد. دو تن دیگر نیز در این حملات زخمی شده اند.

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که حمله اسرائیل با هدف «تخریب مقرهای آموزشی و پایگاه‌های نزدیک به گروه حماس» صورت گرفته است. حماس گروه حاکم بر منطقه تحت محاصره نوار غزه است.

شاهدان در بیمارستانی در خان یونس گفته اند که سه قربانی این حمله در یک باغ نزدیک پایگاه حماس نشسته بودند.

ارتش اسرائیل گزارش داد که فلسطینیان روز جمعه ده راکت از غزه به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند، و هشت فقره از این راکت‌ها منهدم شده است. ارتش اسرائیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حملات هوایی به نوار غزه در پاسخ به پرتاب این راکت‌ها انجام شده است.

راکت‌های پرتاب شده از نوار غزه تلفات و آسیب جانی در پی نداشته است.

تا به حال هیچ کدام از گروههای مسلح ساکن غزه مسئولیت پرتاب راکت‌ها را نپذیرفت. ارتش اسرائیل گفته است که حماس باید مسئولیت آن را بپذیرد.

اسرائیل و حماس از سال ۲۰۰۷ و از زمان حاکمیت حماس بر نوار غزه سه بار با یکدیگر درگیر شده‌اند

از آن زمان مصر و اسرائیل محاصره اقتصادی سختی را به این منطقه تحمیل کرده‌اند. بر اساس آمار بانک جهانی، بیکاری در غزه حدود ۵۲ درصد است و فقر بیداد می‌کند.

اسرائیل می‌گوید که این محاصره برای عدم دسترسی حماس به تسلیحات ضروری است.

حماس اما می‌گوید که به آتش‌بس غیررسمی با اسرائیل متعهد است، اما برخی گروههای مسلح غزه مستقل از حماس عمل می‌کنند.

اوایل روز جمعه نیز مقامات بهداشت غزه گفتند که شماری از فلسطینیان معترض به محاصره غزه که در کنار حصار مرزی تجمع کرده بودند بر اثر اصابت گلوله‌های جنگی زخمی شدند. تظاهرات هفتگی فلسطینیان سال گذشته آغاز شد.


در همین زمینه: