به‌دنبال انتشار تصاویر ویدیویی از خشونت و قساوت نیروهای مسلح تحت حمایت ترکیه علیه کردهای سوریه، ترکیه در مورد ارتکاب به جنایات جنگی در مظان اتهام قرار دارد. سازمان ملل هشدار داده ترکیه احتمالا در مورد اعمال نیروهای متحدش مسئول شناخته خواهد شد. دولت ترکیه در واکنش قول داده که در این مورد تحقیق کند.

تصویری از عزاداران حاضر در تشییع جناره نظامیان و غیرنظامیان کرد که در حمله نیروهای تحت حمایت ترکیه به منطقه مرزی راس‌العین کشته شدند. ۱۹ اکتبر ۲۰۱۹ – عکس از Delil SOULEIMAN / AFP

به گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی جهانی، مقامات ایالات متحده در واکنش به ویدیوهایی که پیشتر از خشونت هم‌پیمانان ترکیه در تهاجم به شمال شرقی سوریه منتشر شد اعلام کردند مردان مسلح حاضر در این تصاویر ویدیویی که با گوشی‌های تلفن همراه ضبط شده‌اند احتمالا مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز هشدار داد ترکیه ممکن است مسئول اعمال نیروهای متحدش شناخته شود.

نماینده ویژه ایالات متحده در سوریه در گزارش به کنگره این کشور گفت:

«تعداد زیادی از مرد به خاطر نگرانی در مورد نیروهای اپوزیسیون سوری تحت حمایت ترکیه از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند. به اعتقاد ما این نیروها که تحت فرماندهی ترکیه هستند حداقل در یک مورد دست به ارتکاب جنایت جنگی زده‌اند.»

مقامات آمریکا می‌گویند از ترکیه درباره اعمال جنگجویان متحد با ارتش این کشور و ارتکاب به جنایات جنگی توضیح خواسته‌اند.

ابراهیم کلین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد ترکیه درباره این مسئله تحقیق می‌کند.

«جنایات جنگی» که با دوربین تلفن همراه ضبط شده‌اند

به‌دنبال خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه، آنکارا از چهارشنبه ۹ اکتبر حمله به این منطقه کردنشین را با همکاری شبه‌نظامیان سوری تحت حمایتش ــ موسوم به «ارتش ملی سوریه» ــ آغاز کرد تا با پیشروی در عمق ۳۲ کیلومتری خاک سوریه یک «منطقه امن» بسازد و با ایجاد این منطقه حائل یگان‌های مدافع خلق را از مرزهای خود دور نگه دارد.

چند روز پس از تهاجم ترکیه ویدیوهایی زیادی که ادعا می‌شد توسط جنگجویان تحت حمایت آنکارا فیلمبرداری شده‌اند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند. در یکی از آن‌ها چند مرد مسلح که هویت آن‌ها مشخص نبود به عربی فریاد می‌زدند:

«ما آمده‌ایم تا شما کافران و مرتدان را سرببریم.»

در یکی از تصاویر مذکور مردانی با ریش‌های بلند فریاد الله اکبر سر می‌دهند. یکی از آن‌ها در حال ضبط صحنه با گوشی خود است و می‌گوید ما مجاهدان گردان «فیلق المجد» (یکی از گروه‌های مسلح زیر مجموعه «ارتش ملی سوریه») هستیم. در پس زمینه صحنه فیلمبرداری شده اجساد نیروهای کرد دیده می‌شود.

کمی جلوتر چند مرد پای خود را روی جسد خون‌آلود یک زن می‌گذارند و یکی از آن‌ها زن را «فاحشه» می‌خواند. هولناکی این تصاویر مانند تصاویری ست که توسط گروه تروریستی داعش ضبط و منتشر می‌شوند اما مردان حاضر در این تصاویر وابسته به داعش نیستند. آن‌ها جنگجویان ائتلاف شورشی موسوم به «ارتش ملی سوریه»‌اند که از سوی ترکیه، یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آموزش دیده و تجهیز و حمایت مالی می‌شوند.

ویدیوی مذکور روز ۲۱ نوامبر در شمال سوریه ضبط شده است. زنی که زیر آماج چکمه‌های جنگجویان است آمارا ریناس، یکی از اعضای یگان‌های مدافع خلق است که نقشی اساسی در مبارزه با داعش در سوریه ایفا کردند. او در حمله اخیر ترکیه به نیروهای کرد سوریه کشته شد.

در ویدیوی دیگری مرد سیاه‌پوشی که نقاب به صورت دارد زن وحشت‌زده‌ای را در محاصره چند مرد مسلح با خود می‌برد. مردی که در حال فیلمبرداری ست زن را «خوک» خطاب می‌کند و مرد دیگری می‌گوید «ببریم سرش را ببریم.» این زن چیچک کوبانی، عضو دیگری از یگان‌های مدافع خلق است که بنابر گزارش‌های منتشر شده روز ۲۱ اکتبر در پی حمله ارتش اشغالگر ترکیه به روستای «مشرفا» در عین‌عیسی، در حالی که زخمی بود دستگیر شد.

چند روز پس از انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی و اعتراضات گسترده کاربران، تلویزیون دولتی ترکیه تصاویری از چیچک کوبانی پخش کرد که او را در یک بیمارستان و تحت درمان نشان می‌داد.

بی‌اعتمادی به «قول» تحقیق

ترکیه سال‌هاست به اهمال در مورد نیروهای جهادی در سوریه متهم است. برت مک گورک که قبلا نماینده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در ائتلاف علیه داعش بود، در اکتبر اعلام کرد: هر ۴۰ هزار جنگجوی خارجی و نیروی جهادی که از ۱۱۰ کشور وارد سوریه شدند، از طریق ترکیه به سوریه آمدند. او گفت تلاش کرده مقامات ترکیه را به بستن مرزهایشان متعاقد کند، آن‌ها گفته‌اند برایشان امکان‌پذیر نیست، «اما به محض این‌که کردها در مرز مستقر شدند، مرزهایشان را با یک دیوار حائل بستند.»

به رغم قول دولت اردوغان برای تحقیق، بسیاری از فعالان کرد به دولت ترکیه و ارتش این کشور اعتماد ندارند.

به گفته آن‌ها ترکیه علاوه بر ارتکاب جرائم جنگی در حمله اخیر این کشور به کردها، به جنایت جنگی و نقض حقوق بشر در برخورد با حزب کارگران کردستان متهم است. دولت ترکیه این حزب و همچنین یگان‌های مدافع خلق که ستون فقرات نیروهای سوریه دموکراتیک را تشکیل می‌دهند، «تروریست» می‌خواند. مدافعان حقوق بشر در ترکیه آمریکا و اروپا را نیز متهم به چشم‌پوشی از برخورد‌های خشونت‌آمیز دولت ترکیه با حزب کارگران کردستان می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز پیشتر اعدام‌های صحرایی چندین غیرنظامی اسیر کرد از جمله یک رهبر سیاسی زن، به دست نیروهای تحت حمایت ترکیه را مشمول «جنایت جنگی» خوانده بود.

بیشتر بخوانید: