به گفته مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار، تنها ۱۵ تا ۱۷ درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها جذب بازار کار می‌شوند و این به علت ساختار بازار کار است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، علاءالدین ازوجی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما، ۱۶ آبان گفت بیش از ۸۵ درصد جویندگان کار دانش آموخته در ایران فاقد مهارت هستند.

به گفته ازوجی، بر اساس آمار سال ۱۳۹۷، ۴۲ درصد از کل بیکاران کشور را جمعیت دانش‌آموخته دانشگاهی تشکیل می‌دهند. او دراین باره گفت:

«جمعیت دانش آموخته و در حال تحصیل کشورمان حدود ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که یا شاغل و یا دانشجو و یا بیکارند. از این تعداد، حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیروی انسانی دانش آموخته هستند که بخشی از آن‌ها شاغل و بخشی از آن‌ها یعنی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکارند.»

ازوجی مشکل را در سیستم مهارتی کشور دانست. به گفته او نظام آموزش عالی ما به صورت انبوه، نیروی کار تولید می‌کند درحالی‌که به تقاضای بازار توجهی ندارد: «دانشگاه‌ها باید در خدمت نظام اداری کشور باشد که این اتفاق افتاده است، اما نگرانیم که آیا دانشگاه در خدمت نظام درآمد و رفاه کشور است یا خیر؟»

او یکی از راهکارهای حل این مشکل را بررسی ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی در بازار کار و ظرفیت جویندگان کار در قالب نظام آموزشی عالی خواند. این درحالی است که آمار و اطلاعات رسمی و مشخص در این باره وجود ندارد. به گفته او تمرکز همواره بر عرضه بود و تقاضا در نظر گرفته نشده و این باعث شده نرخ بیکاری در دانش آموختگان دانشگاه از نرخ بیکاری بقیه مردم بیشتر باشد.

بیکاری تنها به تحصیل کرده‌ها محدود نمی‌شود. طبق آمارهای اردیبهشت ۱۳۹۸ حدود ۶۰ درصد ایرانی‌ها کار نمی‌کنند. البته در واقعیت، درصد بیکاران باید بیشتر از اینها باشد.

براساس این آمارها، ۵۹,۵ درصد جمعیت ایران از نظر اقتصادی غیرفعال هستند. جمعیت غیرفعال اقتصادی ایران به‌طور عمده در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند: خانه‌دارها، افراد در حال تحصیل، بازنشستگان، افراد غیربازنشسته‌ای که از املاک و مستغلات، سود بانکی و سود سهام امرار معاش می‌کنند، و در نهایت، کسانی که در هیچ کدام از این گروه‌ها جای نمی‌گیرند. خانه‌دارها با ۲۱ میلیون نفر بیشترین تعداد را دارند. جمعیت کسانی که درآمدشان از املاک و مستغلات، سود بانکی و سود سهام تأمین می‌شود یک ‌میلیون و ۸۹۸ هزار نفر گزارش شده است.


در همین زمینه: