عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، با وجود اذعان بر ضرورت احترام به اعتراضات مردمی برای ایجاد اصلاحات سیاسی در این کشور، از معترضان خواست اجازه دهند زندگی در این کشور به حالت عادی بازگردد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق/ عکس از امیر خلوصی/ منبع: خبرگزاری ایسنا

ده‌ها هزار معترض عراقی در سراسر این کشور طی هفته‌های اخیر تظاهرات کردند و ده‌ها تن در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند.

تظاهرکنندگان خواهان تغییرات اساسی در نظامی سیاسی کشور هستند و از فساد طبقه حاکم که از زمان حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ و سقوط صدام روی کار آمده‌اند، شکایت دارند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نخست‌وزیر عراق روز شنبه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان در بیانیه‌ای گفت:

«اعتراض‌ها به ایجاد فشار بر گروه‌های سیاسی و دولت کمک کرده و خواهد کرد … تا اصلاح شوند و تغییر را بپذیرند، اما ادامه اعتراضات باید فرصت بازگشت به زندگی عادی را هم فراهم کند، که به دستیابی به خواسته‌های مشروع منجر خواهد شد.»

عبدالمهدی به نشانه‌ کوتاه آمدن در برابر خواست معترضان، اقرار کرد که احزاب سیاسی در عراق طی ۱۶ سال گذشته «خطاهای زیادی» مرتکب شده‌اند.

طبق آمارهای رسمی، از آغاز اعتراضات در اول اکتبر، بیش از ۲۸۰ تن در عراق کشته شده‌اند. اعتراضات از بغداد آغاز شد و به سرعت به استان‌های جنوبی کشور کشیده شد.

نیروهای امنیتی در مقابله با معترضان از گلوله‌های جنگی، گاز اشک‌آور و نارنجک‌ استفاده کردند و در بسیاری از موارد به طور مستقیم به سمت معترضان آتش گشودند.

نخست وزیر عراق که ماه پیش یک سلسله از اصلاحات را وعده داده بود، این بار در بیانیه خود گفت که اصلاحات نظام انتخابات در «چند روز آینده» اعلام خواهد شد.

او گفت که دولت و قوه قضائیه به بررسی همه موراد منجر به فوت در جریان تظاهرات ادامه می‌دهند و همه کسانی را که خارج از چارچوب قانونی «حمله، گروگان‌گیری و بازداشت» کرده اند، تحت پیگرد قرار خواهند داد.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد بیشتر نارنجک‌های اشک‌آور نیروهای امنیتی عراق ساخت ایران است و مأموران امنیتی آن‌ها را مستقیم به بدن و سر معترضان شلیک می‌کنند.

ایران اعتراضات عراق را تهدیدی علیه خود در منطقه می‌داند و مقام‌های جمهوری اسلامی با ادامه این اعتراضات ناچار به نشان دادن واکنش شدند. از جمله علی خامنه‌ای، رهبر ایران چندی پیش آمریکا و کشورهای غربی را متهم کرد با پول عربستان سعودی در تلاش‌اند عراق و لبنان را ناآرام کنند.

خامنه‌ای ماهیت اعتراضات اکتبر عراق و لبنان را با اعتراضات سراسری دی ۹۶ یکسان دانست.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، با وجود ثروت عظیم نفت عراق، نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت ۴۰ میلیونی این کشور با درآمد کمتر از ۶ دلار در روز زندگی می‌کنند.

میلیون‌ها نفر از دسترسی به خدمات بهداشتی کافی، آموزش، آب پاکیزه و برق محرومند و زیرساخت‌های عراق نیز فرسوده و ناکارآمد شده‌اند.

 بسیاری از معترضان ایران را مسئول نابه‌سامانی‌های اقتصادی و سیاسی در کشورشان می‌دانند.

آنها می‌گویند سیاستمداران عراقی یا سرسپرده ایران هستند یا آمریکا و به همین خاطر نیازهای اساسی مردم عادی را که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، نادیده می‌گیرند.


در همین زمینه: