رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی که در مراسم توسعه فولاد بافت ایراد کرد، با توسل به شیوه زمامداری پیامبر اسلام اعلام کرد منعی را برای مذاکره نمی‌پذیرد. سخنان روحانی با دو رویداد مقارن بود: برگزاری اجلاس وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا و گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات زیرزمینی فردو را تأیید کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۰ آبان/ ۱۱ نوامبر در سخنانی که در کارخانه فولاد بافت ایراد کرد، گفت پیامبر با کافران پیمان می‌بست و وقتی آن‌ها پیمان می‌شکستند پیمان دوم را با آن‌ها می‌بست و کسی هم ادعا نمی‌کرد که پیامبر اسلام ساده‌لوح است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه ۱۲ آبان، در آستانه برگزاری چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا، با گوشه‌چشمی به دولت روحانی، گفته بود کسانی که مذاکره با آمریکا را حلال مشکلات می‌دانند اشتباه می‌کنند.  روحانی دو روز بعد در پاسخ به خامنه‌ای گفته بود مقاومت زمینه را برای مذاکره فراهم می‌کند و مذاکره نافی مقاومت نیست. روحانی این هفته هم در کارخانه فولاد بافت گفت:

«برخی تصور می‌کنند، اگر مقاومت کنیم با دنیا قهر هستیم و این در حالی است که ما اهل قهر نیستیم و برخی تصور می‌کنند که اگر با دنیا گفت‌وگو کنیم به معنای سستی و از بین رفتن کارها است. اما نمی‌دانند که عدم گفت‌وگو با دیگران در حقیقت همان منزوی شدن است.»

روحانی در ادامه سخنانش این پرسش را در برابر خامنه‌ای و طرفداران او قرار داد:

«مگر می‌شود کشوری در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و منزوی باشد. آنهایی که می‌گویند تعامل نکنیم در حقیقت در راستای خواسته دشمنان سخن می‌گویند چرا که این کار به معنای منزوی شدن است.»

رئیس جمهوری اسلامی سپس با صراحت گفت:

«ما سر هر میز مذاکره‌ای که برای منافع ملت ضرورت داشته باشد، می‌نشینیم و گفتگو می‌کنیم. »

گزارش فصلی آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران

سخنان روحانی مقارن است با دو رویداد مهم: جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا و گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۰ آبان/ ۱۱ نوامبر اعلام کرد که کشورهای اروپایی نگران از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو هستند. موگرینی گفت در نشست وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های اروپا علیه ایران مطرح نشد.

موگرینی گفت قدرت‌های اروپایی ابتدا گزارش فصلی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنند و سپس ممکن است جلسه کمیسیون مشترک برجام به زودی تشکیل شود.

از چهارشنبه هفته گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و به دستور رئیس جمهوری اسلامی در چارچوب چهارمین گام در کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، با گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته، غنی‌سازی اورانیوم برخلاف توافق هسته‌ای در تأسیسات هسته‌ای فردو آغاز شده است. بهره‌برداری از راکتور ثانوی اراک نیز از هفته آینده آغاز می‌شود. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، دوشنبه ۲۰ آبان / ۱۱ نوامبر پیش از برگزاری نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا به ایران هشدار داد که روند کنونی ممکن است به بازگشت تحریم‌ها بینجامد:

«اروپایی‌ها از عملکرد تهران بسیار نگران هستند. عدم دستیابی به توافق با ایران، سرانجام می‌تواند به اعمال تحریم‌های مجدد سازمان ملل منجر شود.»

همزمان با این تحولات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که دوشنبه ۲۰ آبان منتشر شد، اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و میزان خلوص آن بالاتر از محدودیت‌های تعیین شده در برجام است. کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس اعلام کرد که میزان دخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا روز ۱۲ آبان به ۳۷۲.۳ کیلوگرم رسیده است. بر اساس توافق هسته‌ای ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نباید از ۳۰۰ کیلوگرم تجاوز کند.

بیشتر بخوانید: