آتش‌بس شکننده‌ای بین جهاد اسلامی و اسرائیل برقرار شد. جهاد اسلامی می‌گوید که اسرائیل هر دو شرط فلسطینی‌ها را پذیرفته. اسرائیل اما می‌گوید صرفاً آرامش را با آرامش پاسخ می‌دهد. نماینده سازمان ملل از طرف‌های درگیری خواست از خونریزی جلوگیری کنند. ملادونوف گفت: خاورمیانه به یک جنگ دیگر نیاز ندارد.

آتش‌بس شکننده جهاد اسلامی با اسرائیل (عکس: آرشیو)

 به گزارش خبرگزاری رویترز بامداد پنجشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آباد جهاد اسلامی اعلام کرد  با پیشنهاد مصر برای برقراری آتش‌بس فوری موافقت کرد. آتش‌بس از ساعت ۵:۳۰ صبح (به وقت محلی) به اجرا درآمد.

ارتش اسرائیل به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور و با اطلاع بنی گانتس، رهبر اتحاد سیاسی «آبی سفید»، بامداد سه‌شنبه ۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان بهاء ابوالعطا، رهبر شاخه نظامی جهاد اسلامی و مسئول توسعه برنامه موشکی حماس را در خانه‌اش در غزه ترور کرد. همزمان با ترور بهاء ابوالعطا در غزه، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد که اسرائیل به ساختمان محل سکونت اکرم العجوری، از اعضای بلندپایه جهاد اسلامی و از نزدیکان سپاه قدس در منطقه «المزه» دمشق در نزدیکی سفارت لبنان حمله کرد. در این حمله پسر العجوری کشته و دختر او مجروح شد و خودش جان سالم به در برد. جهاد اسلامی و حماس در دو روز گذشته در پاسخ به این ترورها، مناطقی در مرکز و جنوب اسرائیل را با راکت هدف قرار دادند. اسرائیل هم در پاسخ مواضع جهاد اسلامی در غزه را بمباران کرد.

در درگیری‌های دو روز گذشته در مجموع ۳۴ نفر از فلسطینی‌ها که بیش از نیمی از آن‌ها از افراد غیر نظامی بودند کشته شدند. جهاد اسلامی هم صدها راکت به شرک‌های یهودی‌نشین اسرائیل شلیک کرد.

یک مقام مصری در گفت‌وگو با رویترز برقرای آتش‌بس را تأیید کرده است. رادیو ارتش اسرائیل اما اعلام کرد که وضعیت اضطراری در مناطقی که در تیررس راکت‌های جهاد اسلامی قرار دارند هنوز برقرار است.

مصعب البریم، سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد، پس از آنکه اسرائیل به شرایط  جهاد اسلامی تن داد، آتش‌بس به اجرا درآمد. مسالمت‌آمیز بودن راهپیمایی‌های بازگشت، و توقف سیاست ترور دو شرط جهاد اسلامی بود.

ییسرائیل کاتص، وزیر خارجه اسرائیل اما در گفت‌وگو با رادیو ارتش این کشور گفت اسرائیل به شرایط جهاد اسلامی تن نداده و صرفاً پذیرفته است که آرامش را با آرامش پاسخ دهد.

به گفته وزیر خارجه اسرائیل، ترور هدفمند رهبران نظامی فلسطینی‌ها ادامه می‌یابد و همینطور چنانچه اسرائیل مورد حمله قرار گیرد، به این حملات پاسخ خواهد داد.

نیکلای ملادونوف هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در فرایند صلح خاورمیانه اعلام کرد که آتش‌بس شکننده است:

«در ساعت‌ها و روزهای آینده معلوم می‌شود که آتش‌بس تا چه اندازه پایدار خواهد بود. از همه طرف‌های درگیری انتظار می‌رود که با حدامثر خویشتنداری مانع از خون‌ریزی شوند. خاورمیانه به یک جنگ دیگر نیاز ندارد. »

بیشتر بخوانید: