صدها صفحه سند محرمانه درز شده از دولت چین نشان می‌دهد که بازداشت گسترده اقلیت اویغور و سایر اقلیت‌های چین در ناحیه خودمختار سین‌کیانگ بر اساس دستورات شی جین پینگ، رهبر این کشور انجام شده است. جین پینگ خواسته است که مقامات در «مبارزه علیه تروریسم، نفوذ و جدایی‌طلبی» به هیچ وجه «رحم» نکنند.

فعالان اویغور و حامیان حقوق آنها آوریل سال گذشته در تظاهراتی در بروکسل بلژیک از اتحادیه اروپا خواستند تا در برابر بازداشت انبوه مردم اویغور در چین سکوت نکنند

بیش از ۴۰۰ صفحه سندی که نیویورک‌تایمز به آن دست یافته نشان می‌دهد که دولت از تبعاتِ کارزارِ بازداشت توده‌ای برای خانواده‌ها خبر داشته، و نسبت به واکنش‌های منفی در صورت درز این اخبار آگاه بوده است.

پکن پیشتر بارها انتقادها از سرکوب در ناحیه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ را رد کرده بود. این استان شاهد بازداشت بیش از یک میلیون اویغور، قزاق، و اقلیت‌های دیگر بوده است؛ این افراد به اردوگاه‌ها فرستاده شدند و اغلب تحت تعلیمات سیاسی قرار گرفتند. چین تورهایی را برای بازدید از این اردوگاه‌ها ترتیب داده، و آنها را به عنوان «مراکز تربیت فنی‌حرفه‌ایِ» داوطلبانه توصیف کرده، که قرار است دانش‌آموزان را به مهارت‌های حرفه‌ای مسلح کند.

اما اسناد درز کرده از دولت چین خلاف این ادعاها را نشان می‌دهد. فردی که این اسناد را به نیویورک‌تایمز داده خواسته که نامش فاش نشود.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، رهبر چین در ابتدا در گفتگوی خصوصی با مقاماتی که از شین‌کیانگ در سال ۲۰۱۴ دیدار کردند خواستار برخورد جدی با مخالفان شده بود. در آن سال گروهی از شبه‌نظامیان اویغور به یک ایستگاه قطار حمله کرده بودند و ۳۱ تن را با ضربات چاقو کشتند.

شی به مقامات گفته بود «باید به اندازه آنها سخت باشیم و مطلقاً رحم نکنیم.» او از حزب خواسته بود که از «ارگان‌های دیکتاتوری» برای مقابله با افراطی‌گری بهره بگیرد.

شی همچنین مقامات را تشویق کرده بود که برخی از جنبه‌های استراتژی آمریکا در «جنگ علیه ترور» بعد از ۱۱ سپتامبر را سرلوحه خود قرار دهند.

یکی از اسناد درباره شیوه توضیح وضعیت به دانش‌آموزانی است که والدینشان بازداشت شده و به اردوگاه فرستاده شده اند. مقامات دستور داشتند که بعد از بازگشت دانش‌آموز به خانه او را ببینند و برایش توضیح بدهند که اقوام او دچار افراط‌گرایی مذهبی شده و حال تحت آموزش فشرده قرار دارد. همچنین دستور داده شده که اگر کودکان درباره علت بازنگشتن آنها به خانه سوال کردند، مقامات با ادبیات «مرض و بیماری» در این باره توضیح دهند: «آزادی فقط در صورتی ممکن است که ویروسی که در ذهن آنها افتاده پاکسازی شود، و بار دیگر سلامت خود را باز بیابند.»

یکی دیگر از اسناد نیز نشان می‌دهد که تعدادی از مقامات در برابر این دستورات مقاومت کردند. تنها در سال ۲۰۱۷، در ۱۲ هزار مورد اعضای حزب مورد بازپرسی قرار گرفتند تا موراد سرپیچی از «جنگ علیه جدایی‌طلبی» بررسی شود.

پکن هنوز به این سند پاسخی نداده است. با وجود اینکه نیویورک‌تایمز در چین فیلتر شده است، ظاهراً گزارش اخیر در شبکه‌های اجتماعی این کشور بازتاب داشته است و واکنش‌های کاربران را در پی داشته.


در همین زمینه: