با آغاز اعتراضات مردمی گسترده از روز جمعه ۲۴ آبان نسبت به افزایش ۳۰۰ درصدی بنزین، به دستور شورای امنیت ملی، اینترنت در سراسر ایران قطع شد. آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی خبر از پیگیری‌ها برای برقراری دوباره اینترنت داد.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، دوشنبه ۲۷ آبان که برای شرکت در جلسه‌ بررسی تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر سلامت شهروندان با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان انرژی اتمی در کمیسیون بهداشت مجلس حضور داشت، گفت:

«قطع اینترنت ضررهای فراوانی برای مردم و نظام داشته و ‌دارد. شورای امنیت کشور بزودی نسبت به صدور مجوز برقراری اینترنت در کشور اقدام خواهد کرد و ما هم پیگیر هستیم.»

وزیر ارتباطات با بیان اینکه چیزی به نام اینترنت ملی وجود ندارد، گفت:

«شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت نیست و قطع اینترنت به کارکردهای شبکه ملی اطلاعات ضربه می‌زند.»

به گفته آذری جهرمی با وجود قطع اینترنت بین‌المللی، خدمات داخلی آنها بر شبکه ملی دچار اختلال نشده است و اگر زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات نبود، خدمات ابری داخلی هم وجود نداشت.

نمودار کاهش ترافیک اینترنت در ایران، برای دیدن جزئیات بر روی تصویر کلیک کنید – Oracle Internet Intelligence

شنبه شب ۲۵ آبان به دستور شورای امنیت کشور (شاک) اینترنت در ایران از دسترس خارج شد و برخلاف وعده‌ها که قرار بود تنها برای ۲۴ ساعت قطع باشد، تاکنون وصل نشده است.

جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور در همین رابطه با بیان اینکه اگر از قبل فضای مجازی ساماندهی می شد نیازی به محدودی کردن اینترنت بین الملل نبود، گفت:

«اگر شبکه ملی اطلاعات برقرار شده بود با قطع اینترنت بین الملل این همه مشکل برای بخش خصوصی و مردم ایجاد نشده بود.»

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور ارائه دهندگان وی‌پی‌ان (VPN)، پوسته‌های تلگرامی، پراکسی‌ها و مدیران هاست‌های داخلی را تهدید کرد که در صورت همکاری با عوامل بین المللی، اقدامات آنها به عنوان اقدام علیه امنیت ملی تقلی شده و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا در چهار روز گذشته سبب اعتراضات مردمی در در دستکم ۱۰۰ شهر ایران شده است. گزارش‌ها از مسدودشدن پیام‌رسان‌هایی همچون واتس‌اپ خبر می‌دهند. بر اساس برخی گزارش‌ها، اختلال در شبکه تلفن‌ همراه و مسدودشدن تماس‌های خارجی با ایران نیز بخشی دیگر از استراتژی حکومت برای کنترل اعتراض‌های مردمی است.


در همین زمینه:

چهارمین روز اعتراضات: شرق تهران شلوغ شد