در تداوم اعتراض‌های بازنشستگان به کمی مستمری و زندگی زیر خط فقر، روز چهارشنبه ۲۹ آبان گروهی از کارگران بازنشسته کاشان و آران‌وبیدگل واقع در استان اصفهان گردهم آمده و خواستار همسان‌سازی حقوق خود شدند.

تجمع بازنشستگان مقابل مجلس شورای اسلامی-۲۷ آذر ۱۳۹۷

این کارگران بازنشسته که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تعداد آن‌ها را بیش از صد تن اعلام کرده، در حاشیه نشست «خانه کارگر» کاشان گردهم آمده بودند. آن‌ها همچنین خواستار اجرای ماده ۴۱ قانون کار شدند که مقرر کرده است مزد کارگران هر سال متناسب با نرخ تورم ترمیم شود به نحوی که حداقل مخارج یک خانوار را پوشش دهد.

ایرنا تعداد کارگران بازنشسته کاشان را ۲۶ هزار تن و آران‌وبیدگل را پنج هزار تن اعلام کرده است.

حدود ۶۰ درصد کل بازنشستگان و ۸۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی با حداقل مستمری زندگی می‌کنند که میزان آن حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

مسئولان سازمان تامین اجتماعی می‌گویند این سازمان بودجه لازم را برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در اختیار ندارد. این سازمان مبالغ کلانی به بانک‌ها بدهکار است و در عین حال بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران چندی پیش رقم بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

زندگی زیر خط فقر اکثریت بازنشستگان و عدم اجرای قانون همسان‌سازی برای ترمیم مستمری بازنشستگان در چند سال اخیر بارها سبب اعتراض و تجمع بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی شده است.

حدود ۲۰ تشکل سراسری بازنشستگان روز ۱۹ آبان قصد تجمع مقابل مجلس و سازمان برنامه را داشتند که نیروهای انتظامی و امنیتی آن‌ها را باخشونت پراکندند و تعدادی را دستگیر کردند.


https://www.radiozamaneh.com/473559