در حالی‌که در روزهای گذشته مسئله چندهمسری بار دیگر در ایران برجسته شده است، رسانه‌های ایران آمار چندهمسری در استان‌های مختلف را منتشر کرده‌اند. بر این اساس استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بالاترین و استان سمنان پایین‌ترین آمار چندهمسری را دارند.

عکس: آرشیو
عکس: آرشیو

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پنج‌شنبه یکم آذر آمار چندهمسری در ایران را منتشر کرده است. بر این اساس بالاترین درصد مردانی که بیش از یک همسر دارند متعلق به استان سیستان و بلوچستان است و ۱۴,۹ درصد زنان این استان شوهرشان بیش از یک همسر دارد.

در جایگاه دوم استان هرمزگان با نرخ ۷,۰۳ درصد قرار دارد.

استان سمنان با نرخ ۰,۶۹ درصد و استان مازندران با ۰,۸۱ درصد نسبت به سایر استان‌ها کمترین میزان چندهمسری را دارند.

در ماه‌های اخیر تبلیغ چندهمسری در ایران افزایش داشته و در رسانه‌ها نیز بازتاب گسترده‌ای یافته است. این پدیده هم در صداوسیمای جمهوری اسلامی به بحث گذاشته شد و  هم مؤسسه‌ای به نام «وطن توحیدی حیات حسنی» در شهر قم کارگاه‌های مهارت‌های چندهمسری به‌راه انداخت. موضوعات کارگاه‌های این پروژه «ضرورت احیای فرهنگ چندهمسری»، «الزامات تشکیل خانواده‌های چندهمسری»، «احکام فقهی خانواده‌های چندهمسری» و «مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری» عنوان شد.

این مؤسسه همچنین موضوعات دیگری همچون «ازدواج‌های بین فرهنگی در جهان اسلام» و « ازدواج‌های چند همسری اسلامی در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی» در اهداف خود قرار داده است.

آگهی‌های «مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی» واکنش‌هایی را به‌همراه داشت و ترویج چندهمسری به موضوع تنش‌های لفظی میان افراد درون حاکمیت در ایران تبدیل و در فضای مجازی نیز جنجال‌برانگیز شد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ۱۵ آبان در این باره گفت: «در جامعه‌ای که بر فرض مثال سه میلیون زن آماده ازدواج بیشتر از مردان دارد چه باید کرد؟ نمی‌توانیم بگویم که آن‌ها ازدواج نکنند.»

او در همین حال افزود: «موضوع این نیست که بخواهیم این مسئله را ترویج کنیم و از همه بخواهیم این کار را انجام دهند. این مسئله ترویج‌بردار نیست.»

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده هم طرح چندهمسری را «از نظر فضای فرهنگی و روانی» به ضرر ازدواج دانست.

فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در اظهارنظری گفت: «اگر آقایان فکر می‌کنند چندهمسری پسندیده است، آن را برای زنان هم آزاد کنند. بالاخره مجتهدان ما باید به‌روز باشند. چرا فقط مردها می‌توانند از این موضوع بهره‌مند شوند؟»

کار به جایی کشید که دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نظر او درباره چندهمسری را اعلام کرد و گفت خامنه‌ای می‌گوید: «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی».

چندهمسری غالبا به تعدد همسر برای مردان گفته می‌شود. به‌طور کلی در قوانین مذهبی و متون دینی مردان مخاطب اصلی به‌شمار می‌روند و زنان در ارتباط با مردان مورد خطاب قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: