به دستور رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور از زندان بزرگ تهران و بازداشتی‌های اعتراضات اخیر به گران شدن بنزین دیدار کرد. روز گذشته نیز هیئتی نمایندگی شامل سخنگوی قوه قضائیه و دادستان تهران از بازداشتگاه‌های معترضان دستگیرشده بازدید کردند. نمایندگان قوه قضائیه، گرچه ادعای رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان را دارند، شماری از معترضان بازداشت شده را پیش از برگزاری هر گونه فرایند قضائی عادلانه جنایتکار و وابسته به گروههای «منافق»، «سلطنت‌طلب» و «تجزیه‌طلب» نامیده اند.

سخنگوی قوه قضائیه شماری بازداشت‌شدگان را پیش از برگزاری دادگاه جنایتکار دانست/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «میزان»، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور به عنوان نماینده ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، شنبه ۲ آبان (۲۳ نوامبر) از زندان بزرگ فشافویه بازدید کرد. تعدادی از معاونین و مقام‌های قضایی دادستان کل کشور را همراهی کردند.

به گزارش این خبرگزاری دادستان کل کشور در گفتگوی چهره به چهره با برخی ممدجویان در جریان وضعیت زندانیان، به خصوص بازداشتی‌های اعتراضات اخیر، قرار گرفت، و در موارد مورد نیاز دستورات لازم را صادر کرده است.

منتظری پس از این بازدید دو ساعته گفت: «همه دستگیرشدگان حوادث سهمیه بندی بنزین از وضعیت زندان و نگهداری‌شان راضی‌ هستند.»

ابرهیم رئیسی هفته گذشته دستور تشکیل کمیته‌ ویژه در قوه قضائیه را صادر کرد که وظیفه آن رسیدگی به پیامدهای طرح اصلاح مدیریت مصرف سوخت بوده است.

در پی این دستور، غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه و سخنگوی این قوه به همراه علی القاصی مهر سخنگوی قوه قضائیه نیز عصر جمعه یکم آبان ماه از بازداشتگاه‌های متهمان اعتراضات اخیر به گرانی بنزین دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری میزان، سخنگوی قوه قضائیه در جریان بازدید عصر جمعه با تعدادی از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر «گفتگوی چهره به چهره» داشته، و در جریان علت و نحوه بازداشت آنها قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه در این دیدار «اشراف اطلاعاتی نهادهای امنیتی و جامعه اطلاعاتی» را تحسین کرد و گفت: « با انجام کار‌های اطلاعاتی مستندات خوبی در مورد اشرار، خرابکاران، همچنین جریانات ضد انقلاب و دشمنان خارجی که تحریک، سازماندهی و هدایت آشوب‌ها را برعهده داشتند بدست امده است.»

اسماعیلی در جریان این دیدار گفته بود که تنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «حدود ۱۰۰ نفر از لیدرها، سردسته‌ها و عوامل اصلی اغتشاشات اخیر در مناطق مختلف» را شناسایی و دستگیر کرده، و وزارت اطلاعات نیز «جمع قابل توجهی به مراتب بیش از این تعداد»  را شناسایی کرده که یا بازداشت شده و یا در شرف بازداشت شدن هستند.

 گرچه اتهامات بازداشتی‌های اعتراضات اخیر هنوز از سوی دادگاهی عادلانه بررسی نشده است، سخنگوی قوه قضائیه آنها را جنایتکار نامید و گفت که « ماموریت داشتیم تا ببینیم با همه جنایت‌هایی که این‌ها انجام دادند، حقوقی که زندانیان از آن در ارتباط با موضوع سلامت، ارتباط با خانواده و اطلاع به خانواده برای رفع دغدغه‌ها برخوردار هستند چطور رعایت میشود»

سخنگوی قوه قضائیه به نوعی از محرز بودن ارتباط متهمان با گروه مجاهدین خلق و یا جریان سلطنت‌طلب خبر داد و گفت در استان‌های مرزی نیز برخی دستگیرشدگان وابسته به گروههای مسلح تجزیه‌طلبی بوده اند که برای «اقدامات خرابکارانه» آموزش دیده بودند.

دادستان کل کشور نیز در دیدار امروز خود از زندان فشافویه گفت:«در این بازدید دو ساعته به تمام دستگیرشدگان توصیه کردیم که در بازجویی‌ها و تحقیقات از خود صداقت به خرج دهند، زیرا وقتی صداقت داشته باشند می‌توان به آنها کمک کرد.» او افزود با غربال‌گری متهمان و تلاش مقام‌های امنیتی عوامل اصلی شناسایی می‌شوند، و این عوامل «بدانند که امکان گریز و فرار برایشان وجود نخواهد داشت.»

رئیس قوه قضائیه و امام جمعه تهران روز گذشته معترضان را به «اشد مجازات» تهدید کردند. ابراهیم رئیسی گفته بود که معترضان بازداشت شده که متهم به تخریب اموال عمومی شده اند، «مجازات سختی» دریافت خواهند کرد. سید احمد خاتمی، نیز در نماز جمعه تهران اشد مجازات را برای معترضان بازداشت‌شده درخواست کرد.

سازمان حقوق بشر ایران پنجشنبه ۳۰ آبان ماه گزارش داد که در پی اعتراضات روزهای گذشته در شهرهای مختلف ایران بیش از دو هزار نفر دستگیر شده‌اند که در مکان‌های نامعلوم نگهداری می‌شوند. برخی منابع غیررسمی تعداد بازداشت‌شدگان را بیش از سه هزار نفر عنوان کرده اند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان گفت: «بازداشت شدگان در خطر جدی شکنجه برای گرفتن اعتراف اجباری بسر می‌برند. ما همچنان نگران صدور و اجرای احکام اعدام برای  بازداشت شدگان هستیم. مردم ایران امروز بیش از هر زمانی نیازمند توجه جامعه جهانی هستند».

در طی روزهای گذشته مقامات قضائی و دولتی از جناح‌ها و طیف‌های سیاسی مختلف متفق‌القول معترضان به افزایش قیمت سوخت را متهم به سرسپردگی به عوامل خارجی کردند و آنها را به نحوه‌های مختلف تهدید به مجازات‌های سنگین.

حسام‌الدین آشنا،‌ مشاور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در توییتی اعتراضات مردمی علیه گرانی بنزین را با عملیات «فروغ جاویدان ۲» مقایسه کرد. چنین قیاسی این ترس را ایجاد کرده که اعدام‌های گسترده بازداشت‌شدگان در دست بررسی است.

این سخنان او چندان تفاوتی با یادداشت روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه در روزنامه کیهان، وابسته به رهبر ایران، نداشت. در این یادداشت آمده بود «برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند».

  • این مطلب با اطلاعات تکمیلی به روز شد.


در همین زمینه: