شنبه ۲۳ نوامبر، جلیقه‌زردها برای پنجاه و چهارمین هفته متوالی در پاریس و چندشهر دیگر فرانسه به خیابان آمدند. در پاریس، جلیقه‌زردها ضمن ابراز مخالفت با سیاست‌های دولت مکرون از جنبش‌های مردمی در سطح جهان از جمله در ایران، ‌عراق، لبنان، و شیلی پشتیبانی کردند.

پلاکارد حمایت جلیقه‌زردهای فرانسوی در پاریس از اعتراضات ایران- عکس از زانیار عمرانی، منبع: اینستاگرام

جلیقه‌زردها در پاریس پلاکارد بزرگی با خود حمل می‌کردند که روی آن حک شده بود: «فرانسه، ایران، عراق، لبنان، شیلی… یک نبرد. به نئولیبرالیسم پایان ببخشید.»

ویدئوی زیر از اعتراض‌های شنبه ۲۳ نوامبر را یکی از مخاطبان «زمانه» ارسال کرده است:

به نقل از  کانال تلگرامی «جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه»، همچنین اعلامیه‌ای در جریان تظاهرات پخش شد که ضمن تشریح وضعیت ایران، در آن از جلیقه‌زردها خواسته شده بود تا صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران را تحریم کنند.

حرکت جلیقه‌زردها در فرانسه یک سال قبل در روز ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ در اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت و با مسدود کردن جاده‌های بین‌شهری شروع شد.

در طول یک سال گذشته، «خبرنگاران صداوسیمای جمهوری اسلامی در اغلب اکت‌های جلیقە زردها حضور داشتەاند تا گزارش‌های مربوط بە بالا رفتن قیمت سوخت (حدود سە درصد) را پوشش دهند، این در حالی است کە اعتراضات مردمی در ایران نسبت بە افزایش بیش از ۵۰ درصد قیمت سوخت در صداوسیمای این کشور بازتابی صرفاً امنیتی داشتە است.»

این اعلامیه با این عبارت آغاز شده بود: ‌ «از پاریس تا تهران، خیزش گاهی مسیرهای را طی می‌کند که به شکل ملموسی به هم شبیه‌اند.» اشاره اعلامیه به جنس و ماهیت اعتراضی مشابه اعتراضات در ایران، فرانسه، شیلی و… است که جملگی در اعتراض به سیاست‌های نئولیبرالیستی شکل گرفته‌اند.

برخورد دوگانه و ریاکارانه صداو سیمای جمهوری اسلامی در حالی توجه جلیقه‌زردها را جلب و اعتراض آنها را برانگیخته است که قبل از این نیزِ، در ژانویه ۲۰۱۹، یکی از این گزارش‌های صدا وسیمای جمهوری اسلامی از پاریس و صحنه‌پردازی این رسانه با لباس جلیقه‌زردها و  پوستر قاسم سلیمانی جنجالی شده و مورد اعتراض قرار گرفته بود.

در ۹ نوامبر سال گذشته نیز، گروهی از بسیجیان و طرفداران جمهوری اسلامی با پوشیدن جلیقه‌زردهای اعتراض به خشونت و برخورد دولت فرانسه با مردم این کشور مقابل سفارت فرانسه در تهران تجمع کرده بودند.

مطالبات مشترک: از پاریس تا تهران

این اولین بار نیست که جلیقه‌زردها نسبت به وقایع ایران واکنش نشان می‌دهند و با اعتراضات مردمی در ایران اعلام همبستگی می‌کنند.

روز  سه‌شنبه ۱۹ نوامبر، یکی از بنیان‌گذاران جلیقه‌زردها در فرانسه، پریسیلیا لودسکی در فیس‌بوک از حرکت اعتراضی مردم ایران حمایت کرد. او کسی است که با انتشار یک دادخواست آنلاین در رابطە با «نیاز بە کاهش نرخ‌های مالیاتی بر روی کالاهای اساسی، کاهش نرخ کرایە و حق دسترسی بە مسکن» به نوعی آغازگر جنبش جلیقه‌زردها بود. بیش از یک میلیون شهروند فرانسوی به طرزی بی‌سابقه دادخواست او را امضا کردند. و چند ماه بعد او به همراه اریک دروت از مردم خواستند بە خیابان‌ها بیایند؛ اتفاقی که در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ رخ داد ویکی از طولانی‌ترین جنبش‌های تاریخ معاصر در دنیا کلید خورد.

پیشتر نیز در اکت ۴۴ نیز، جلیقه‌زردها خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شده بودند.

پلاکارد تصاویر اسماعیل بخشی، سپیدە قلیان، امیر امیرقلی، عسل محمدی، حسین کمانگر، زهرا محمدی و سهیل عربشاهی با شعار « پاریس، تهران، آزادی برای زندانیان سیاسی در ایران» در تظاهرات اعتراضی جلیقه‌زردهای فرانسوی – عکس از زانیار عمرانی، منبع: اینستاگرام

۲۳ نوامبر، پاریس همچنین شاهد تظاهراتی بزرگ علیه خشونت جنسی و جنسیتی نسبت به زنان بود که با فراخوان گروه «ما همه» برگزار شد و ۴۹۰۰۰ نفر در آن شرکت کردند.


بیشتر بخوانید: