فرماندار شهرستان بهارستان در استان تهران اعلام کرد که از خانواده‌های کشته‌شدگان در اعتراضات «حق تیر» دریافت نمی‌شود. مجتبی خانجانی از ارائه آمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات در شهرستان بهارستان تهران خودداری کرد. او با صراحت اعلام کرد که قوه قضائیه اجازه مصاحبه با رسانه‌ها درباره تعداد کشته‌شدگان و مجروحان را نداده است.

۲۵ آبان: آغاز اعتراضات در شهرستان‌های اطراف تهران

جمعه ۲۴ آبان در اعتراض به افزایش قیمت بنزین تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد. شهرستان‌های حومه تهران، به ویژه شهریار، بهارستان، رباط کریم، قدس، دماوند و پردیس از کانون‌های اعتراضات مردمی بودند. از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در این شهرستان‌ها اطلاعی در دست نیست. سه‌شنبه ۵ آذر مجتبی خانجانی، فرماندار شهرستان بهارستان گفت:

«در خصوص این موارد [تعداد کشته‌شدگان و مجروحان] قانون‌گذار پیش‌بینی کرده چه کسی می‌تواند مصاحبه کند و چه مطالبی را بگوید که در این زمینه تاکنون به بنده گفته نشده گزارشی تهیه و ارائه بدهم.»

عفو بین‌الملل در گزارشی که شامگاه دوشنبه ۲۵ نوامبر/ ۴ آذر منتشر شد اعلام کرد مقامات امنیتی در برخی از موارد از تحویل دادن اجساد کشته‌شدگان به خانواده‌ها خودداری کرده‌اند و خواهان دریافت «حق تیر» شده‌اند. این روش در سال‌های دهه ۱۳۶۰ رواج داشت.

فرماندار و ر ئیس شورای تامین شهرستان بهارستان در ادامه مصاحبه خود با رسانه‌های داخلی در واکنش به این گزارش ادعا کرد:

«نه تنها هیچ پولی از خانواده کشته‌شدگان دریافت نمی‌شود بلکه اگر خانواده این کشته‌شدگان هم توان مالی ضعیفی داشته باشند و برای ما این مساله محرز شود، به آنها کمک خواهیم کرد.»

روز گذشته حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران گفته بود نیروهای امنیتی در سرکوب معترضان «نجابت» به خرج داده‌اند. سلامی هدایت اعتراضات را به آمریکا، اسرائیل و عربستان نسبت داد و خواهان اعدام رهبران معترضان شد.

روز گذشته حبیب‌الله آصفی، معاون امنیتی استاندار خوزستان دریافت حق تیر از خانواده‌های کشته‌شدگان در اعتراضات استان خوزستان را تکذیب کرد و گفت «این موضوع با عقل جور درنمی‌آید.»

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون به طور رسمی تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در اعتراضات آبان ۹۸ را اعلام نکرده‌اند. به گفته فرماندار بهارستان سخنگوی شوراهای تأمین استان‌ها در هماهنکی با قوه قضائیه مسئولیت اعلام تعداد کشته‌شدگان را به عهده گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات آبان را ۱۴۳ نفر تخمین زده است.

بیشتر بخوانید: