رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد نزدیک به ۹۸ درصد «همسرآزاری» در ایران علیه زنان اتفاق می‌افتد و زنان گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ سال، زنانی که تحصیلات ابتدایی دارند، زنان خانه‌دار یا بیکار و زنانی که بیش از ۵ سال از ازدواج آن‌ها می‌گذرد بیش از بقیه گروه‌ها مورد خشونت همسر خود قرار دارند. به همین صورت مردان بین ۲۵ تا ۴۹ سال و مردانی که تحصیلات زیر دیپلم دارند بیش از سایر گروه‌ها مرتکب خشونت علیه همسرشان می‌شوند.

۹۸ درصد قربانیان خشونت علیه همسر، زنان هستند. در حالی که آمارها نشان می‌دهد زنان بیکار و خانه‌دار بیش از سایر گروه‌ها در معرض خشونت خانگی قرار دارند، جمعیت زنان بیکار به دلیل دلسردی و خروج آن‌ها از بازار کار رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور روز سه‌شنبه ۵ آذر، یک روز پس از روز جهانی منع خشونت علیه زنان، بدون اشاره به تعداد قربانیان، آخرین آمارهای مرتبط با خشونت خانگی یا «همسرآزاری» را اعلام کرد.

این آمارها نشان می‌دهند ۹۷,۷ درصد از قربانیان همسرآزاری، زنان و ۲,۳ درصد قربانیان را مردان تشکیل می دهند و زنان خانه‌دار یا بیکار و زنانی که تحصیلات ابتدایی دارند بیش از بقیه مورد آزار و خشونت خانگی قرار دارند. رضا جعفری در این‌باره گفت:

«اولین گروه سنی زنان قربانی خشونت، ۳۰ تا ۳۴ سال، بعد از آن ۳۵ تا ۳۹ سال و سپس ۲۵ تا ۲۹ سال داشتند. بیشترین فراوانی همسرآزاری در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ سال مشاهده شده است. با افزایش سن زنان، خشونت در مورد آنها کم می شود؛ به طوری که همسرآزاری در مورد زنان بالای ۵۰ سال حدود چهار درصد است. همچنین همسرآزاری در زنان زیر ۱۸ سال نیز تقریبا چهار درصد است».

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد:

«رتبه اول زنان قربانی خشونت بر اساس تحصیلات برای زنان با تحصیلات ابتدایی است و طبقه بندی زنان قربانیِ همسرآزاری بر اساس شغل نشان می دهد که ۱۱,۵ درصد آنان شاغل و ۸۸,۵ درصد آنان خانه دار و بیکار هستند».

طبق اظهارات او آزار زنان با گذشت زمان از ازدواجشان تشدید می‌شود. بر این اساس از ازدواج  ۶۸ درصد از زنان تحت خشونت بیش از ۵ سال می‌گذرد. ۳,۵ درصد زنان کمتر از یکسال پس از آغاز زندگی مشترک، ۱۳ درصد آن‌ها در فاصله یک تا سه سال پس از ازدواج و ۱۵,۵ درصد بین سه تا پنج سال پس از ازدواج مورد خشونت قرار گرفته‌اند. او فراوانی این آزارها را به ترتیب «جسمی، عاطفی، روانی، غفلت و بی توجهی و جنسی» طبقه‌بندی کرد.

به گفته جعفری، طبق آمارهای سازمان بهزیستی «اعتیاد» دلیل عمده همسرآزاری از سوی مردان به‌شمار می‌رود. او «عدم تسلط به مهارت های زناشویی، بیماری‌های جسمی و روانی و بیکاری» را به ترتیب به عنوان دلایل دیگر همسرآزاری ذکر کرد. جعفری درباره آمار مربوط به مرتکبان خشونت علیه همسر گفت:

«بیشترین فراوانی در سن مرتکبان همسرآزاری (مردان) بین ۲۵ تا ۴۹ سال است. تحصیلات آزاردهندگان بیشتر در مقطع زیردیپلم بوده است. ۱۲ درصد مرتکبان همسرآزاری بیسواد بودند و ۲۵ درصد تحصیلات ابتدایی، ۲۴ درصد تحصیلات راهنمایی، ۱۱ درصد تحصیلات دبیرستان و ۱۸.۵ درصد تحصیلات در مقطع دیپلم داشته اند. آمار مرتکبان همسرآزاری در مقطع دانشگاهی نیز به حدود هشت درصد می رسد».

در حالی که آمارها نشان می‌دهد زنان بیکار و خانه‌دار بیش از سایر گروه‌ها در معرض خشونت خانگی قرار دارند، جمعیت زنان بیکار به دلیل دلسردی و خروج آن‌ها از بازار کار رو به افزایش است.

در همین زمینه: