مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حساب برجام را از اعتراضات جدا کرد. فدریکا موگرینی ادعا کرد که اعتراضات ایران هرچند خاستگاه‌های مشابهی با اعتراضات لبنان و عراق دارد اما در مجموع «اقتصادی» است. در همان حال ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه جمهوری اسلامی را تهدید کرد که اروپا مکانیسم ماشه را فعال می‌کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه گذشته از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه در ۶ دسامبر /۱۵ آذر در وین خبر داده بود.ایران با گازدهی به سانتریفیوژهای تأسیسات فردو در چهارمین گام، تعهدات هسته‌ای خود در برجام را کاهش داده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بامداد چهارشنبه پیش‌بینی کرد در جلسه آتی کمیسیون مشترک برجام «رایزنی‌های دشواری» میان طرف‌های این توافق هسته‌ای برگزار شود. این بار اما برگزاری کمیسیون مشترک برجام مصادف شده است با سرکوب بی‌سابقه اعتراضات در آبان ۹۸ که با اعتراض به افزایش قیمت بنزین آغاز شد اما با تغییر خاستگاه آن به اعتراض علیه بی‌عدالتی اجتماعی بیش از یکصد شهر ایران را درگیر کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه در سخنانی در پارلمان اروپا در مقایسه اعتراضات لبنان، عراق و ایران گفت:

«در اثر برخی از اقدامات سیاسی، اعتراضات آغاز شد اما عامل اصلی آن تبعیض اجتماعی، فرقه‌گرایی و فساد اقتصادی است. [در هر سه کشور ایران، لبنان و عراق] معترضان خواهان یک حکومت کارآمدتر و ایجاد اشتغال‌اند.»

موگرینی در ادامه سخنانش ادعا کرد که اتحادیه اروپا خشونت‌ها از سوی همه طرف‌ها را محکوم کرده و خواستار خویشتن‌داری در برگزاری تظاهرات، احترام به حق آزادی بیان و تحقیق درباره خشونت‌ها است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اعتراضات ایران خواهان تخقیقات مستقل درباره تعداد کشته‌شدگان و مجروحان و همچنین برقراری جریان آزاد اطلاع‌رسانی از طریق شبکه جهانی اینترنت شد.

موگرینی اما با صراحت اعلام کرد که موضع اتحادیه اروپا در قبال اعتراضات مردمی در آبان ۹۸ با توافق هسته‌ای مرتبط نیست:

«موضع اروپا هیچ ارتباطی به اجرای توافق هسته‌ای با ایران ندارد و نباید هم ارتباطی داشته باشد. ما همچنان به طور کامل به ارزش دیپلماتیک و امنیتی برجام باور داریم، اما بر هیچ کس پوشیده نیست که حفظ این توافق به شدت دشوار شده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام گفت تلاش کرده‌ است وحدت بین کشورهای اروپایی و همینطور طرف‌هایی را که پس از خروج آمریکا از برجام در این توافق مانده‌اند، حفظ کند.

روز گذشته ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه ایران را تهدید کرد که اروپا مکانیسم ماشه را فعال می‌کند. در این معنا که مجدداً ایران را به دلیل نقض توافق هسته‌ای تحت تحریم‌های اقتصادی قرار می‌دهد. لودریان در سخنانی در پارلمان فرانسه گفت:

«هر دو ماه یک بار لطمه‌ای به توافق هسته‌ای وارد می‌شود، تا امروز که از خودمان سؤال می‌کنیم و من این را خیلی واضح می‌گویم که مکانیسم حل اختلاف در توافق را اجرا کنیم.»

راینر برول، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه در واکنش به درخواست واشنگتن از برلین برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران گفت:

«آلمان از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند و به تلاش خود برای حفظ برجام و بازگرداندن ایران به تعهدات هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.»

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی آلمان در قبال ایران از دولت آلمان خواسته بود به مبادلات بازرگانی و همکاری اقتصادی با ایران خاتمه دهد و سیاست اعمال تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گیرد.

بیشتر بخوانید: