پس از حمله معترضان عراقی به کنسولگری ایران در نجف، در درگیری مأموران امنیتی و نیروهای ارتش با معترضان در شهر ناصریه عراق (زادگاه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر) دست‌کم ۲۸ نفر کشته و شمار زیادی از معترضان که تعداد آن‌ها ۱۱۸ نفر تخمین زده می‌شود مجروح شدند. همزمان جمعی از فرماندهان حشد شعبی از مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون خواستند به معترضان اجازه ندهد خود را «زیر عبای» او پنهان کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهارشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر معترضان در شهر ناصریه عراق قصد داشتند یک پل را تصرف کنند که مأموران امنیتی و ارتش وارد عمل شد و با شلیک گلوله جنگی و گاز اشک‌آور در صدد مقابله با معترضان برآمدند. در این درگیری‌ها ۲۸ نفر کشته و ۱۱۸ نفر مجروح شدند.

همزمان در درگیری مأموران امنیتی با معترضان در بغداد چهار نفر کشته شدند.

در اعتراضات عراق که از یکم اکتبر سال جاری با درخواست مقابله با فساد اقتصادی و بهبود وضع معیشتی و وضع اشتغال و در اعتراض به خدمات دولتی ناکافی آغاز شده دست‌کم ۳۲۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند. معترضان خواهان تغییر نظام سیاسی عراق از پارلمانی به ریاستی و پایان سهمیه‌بندی مشاغل پردرآمد برای احزاب سیاسی‌‌اند. رویترز می‌نویسد درگیری‌های چهارشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها از آغاز اعتراضات سراسری عراق تاکنون بوده است.

شامگاه گذشته در نجف معترضان عراقی ساختمان کنسولگری ایران در نجف و برخی از اسناد موجود در کنسولگری را به آتش کشیدند و آرم و نشان جمهوری اسلامی را هم جاکن کردند. در درگیری با مأموران امنیتی دست‌کم یک الی دو نفر کشته و ۳۵ نفر مجروح شدند.

همزمان با این تحولات جمعی از فرماندهان حشد شعبی (بسیج مردمی) در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ناآرامی‌های نجف، یکی از مراکز تشیع و شخص آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان را به مخاطره انداخته است.

فرماندهان حشد شعبی در این بیانیه گفته‌اند که دست کسی را که بخواهد به مرجع تقلید شیعیان تعرض کنند قطع می‌کنند.

آن‌ها در این بیانیه از مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون خواسته‌اند که از حمایت از معترضان دست بردارد. فرماندهان حشد شعبی به مقتدی صدر هشدار داده‌اند که اوضاع تغییر کرده است:

«ما می‌خواهیم به شما اطلاع بدهیم اوضاع به طرز چشمگیری تغییر کرده است و آنهایی که از شما هستند اقدام به مسدود کردن راه‌ها کرده و اداره‌ها، مدارس و دیگر اماکن را تهدید می‌کنند.»

فرماندهان حشد شعبی در این بیانیه نوشته‌اند از این جهت «دست به دامان» مقتدی صدر شده‌‌اند که «آشوبگران خود را زیر عبای او پنهان نکنند.»

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق تاکنون درباره سرکوب خونین معترضان عراقی در ناصریه و بغداد سکوت کرده است. صبح چهارشنبه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز انزجار از «تعرض» به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف خواستار «برخورد مسئولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان» شده بود.

نخست‌وزیر عراق شبانه نیروهای ارتش را برای برقراری نظم و آرامش به جنوب این کشور اعزام کرد. شبکه الجزیره به نقل از منابعی که در دفتر نخست‌وزیری عراق دارد گزارش داده که عبدالمهدی در واکنش به رویدادهای خونین ناصریه، ژنرال جمیل الشماری، فرمانده نیروهای عراقی در جنوب این کشور را عزل کرده است.

بیشتر بخوانید: