شورای بازنشستگان ایران در بیانیه‌ای به سرکوب خشن اعتراضات سراسری آبان ۹۸ واکنش نشان داد. این شورا در بیانیه خود گفته است نظر به این که مشکلات کمرشکن معیشتی ادامه دارد، اعتراض به این مشکلات با سرکوب پایان نمی‌یابد.

تجمه اعتراضی بازنشستگان- عکس: رسانه های اجتماعی

این شورا که روز ۲۴ آبان و در اولین روز افزایش سه برابری بهای بنزین، آن را آخرین میخ بر تابوت معیشت مردم خوانده بود پس از آن که اعتراضات سراسری خونین هفته آخر آبان سرکوب شد در بیانیه‌ی دیگری درباره چرایی این اعتراضات نوشت:

«به‌راحتی و روشنی می‌توان یک آرایش طبقاتی معین را در این تظاهرات خیابانی دید. حضور لایه‌هایی از حاشیه‌نشینان فقر زده و جوانان بیکار و مستاصل از هرگونه مفری برای آینده، کارگران، کارمندان و بازنشستگانی که سه برابر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و حتی طبقات متوسطی که در حال سقوط به زیر خط فقر ۸ میلیونی هستند، یعنی همه کسانی که با مطالبه “رفاه در زندگی و آزادی در جامعه”، در هر لحظه در شرف شعله‌ور شدن هستند، کاملا مشهود و ملموس بود. چنانچه فرصت حضور مردم برای طرح مطالباتشان داده می‌شد، این آرایش طبقاتی در ابعاد میلیونی آن، انتخابی برای تعیین تکلیف یک جامعه ۸۰ میلیونی بود.»

شورای بازنشستگان در این بیانیه سپس به نقد سیاست‌های حاکمیت پرداخته و نوشته است حاکمیت با اعمال سیاست‌های اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد و رهاسازی کل نیازهای زندگی به خصوصی‌سازی و کاستن دائم از خدمات عمومی بطور مستمر به سطح زندگی مردم تعرض کرده و با افزایش بهای بنزین فشار بر سطح زندگی مردم را افزایش می‌دهد.

در ادامه بیانیه شورای بازنشستگان آمده است:

«نارضایتی بیش از ۸۰ در صد مردم از یکسو و انعطاف ناپذیری قدرت حاکم از سویی دیگر، چاره‌ای جز رویارویی مدام را در پیش رو نخواهد داشت و لذا هر لحظه می‌توان زلزله‌ی اجتماعی وسیعتر با ریشتر بالاتری را شاهد بود. انتساب این اعتراضات و نارضایتی عمومی به خارج از متن جامعه و دشمن تراشی‌های معمول، نخ‌نماتر از آن است که قابل اعتناء باشد.»

شورای بازنشستگان نتیجه گرفته است که اقدامات حکومت در برابر معترضان تلاش برای پاک کردن صورت مساله است، حال آن که اعتراضات مردم تا برطرف شدن زمینه‌های شکل‌گیری آن تداوم خواهد داشت و همچون آتش زیر خاکستر، با وزیدن کوچکترین بادی شعله‌ور خواهد شد.


در این زمینه بیشتر بخوانید: