سودان قانونی قدیمی که رفتار و پوشش زنان در محیط‌های عمومی را کنترل می‌کرد، ملغی کرد. عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در توئیتر به زنانی که «ظلم و ستم‌های ناشی از اجرای این قانون را تحمل کرده‌اند» ادای احترام کرد. مردم لغو این قانون را در خیابان‌‌ها جشن گرفتند.

در جریان اعترضات علیه عمرالبشیر، زنان در صف نخست قرار داشتند

همزمان با لغو «مقررات نظم عمومی»، مقامات دولت انتقالی حزب رئیس جمهوری پیشین، عمر البشیر را منحل کردند.

عمر البشیر در کودتایی در سال ۱۹۸۹ قدرت را به دست گرفت و نزدیک به ۳۰ سال و تا قبل از اعتراضات مسالمت آمیز ماه آوریل که به براندازی حکومتش منجر شد، حکومت کرد.

در حال حاضر سودان را یک شورای مشترک نظامی و غیرنظامی و همچنین یک کابینه به رهبری غیرنظامیان به ریاست حمدوک اداره می‌کند.

لغو قانون نظم عمومی و انحلال حزب کنگره ملی (NCP) پاسخی به مطالبات کلیدی جنبش اعتراضی سودان بود که هدف آن از بین بردن رژیم بشیر است.

مردم پس از با خبر شدن از این موضوع در خیابان‌های خارطوم جشن گرفتند.

عایشه موسی، یکی از دو زن عضو  شورای عالی حاکمیت سودان، به بی‌بی‌سی گفته که رژیم سابق در حالی بر نحوه لباس و رفتار زنان -از جمله بر جلوگیری از شلوار پوشیدن زنان- تمرکز کرده بود که از آموزش و مراقبت بهداشتی آنها غافل بود.»

او گفت:

«زمان آن رسیده است که این همه فساد متوقف شود. این گونه رفتارها با زنان سودان متوقف می‌شود.»

گزارشی مربوط به سال ۲۰۱۷ که از سوی دو خیریه تهیه شده، محدودیت‌های این قانون را ترکیبی از «ممنوعیت‌های قانونی و اخلاقی برای محروم و مرعوب کردن زنان از مشارکت فعال در زندگی اجتماعی» توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش، مقامات می‌توانستند خودسرانه زنان، روابط شخصی و شغلی آنها را کنترل کنند و افرادی را که متخلف تشخیص می‌دادند، به مجازات شلاق و در موارد نادری حتی سنگسار و اعدام محکوم کنند.

علاوه بر این، مقررات نظم عمومی «مبهم» بوده و قوانین آن می‌توانسته به عنوان وسیله‌ای برای کنترل اجتماعی از سوی مقامات مورد سوء استفاده قرار گیرد.

فعالان حقوق بشر ضمن ابراز خوشحالی از لغو این قانون، خواهان اقدامات بیشتر در زمینه و از بین بردن همه ساختارهای قانونی تبعیض‌امیز شده‌اند.

در جریان اعترضات علیه عمر البشیر، زنان در صف نخست قرار داشتند و خواهان آزادی‌های بیشتر برای خود و کشور بودند.

روز ۲۵ نوامبر برای نخستین بار در سودان راهپیمایی‌ای به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان برگزار شد.


  • در همین زمینه