مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران می‌گوید یک هزار و ۲۷۱ بنگاه اقتصادی مشکل‌دار شناسایی شده است. بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد مشکل‌دار صنعتی هستند.

عکس: آرشیو

کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکشنبه ۱۰ آذر گفت که یک هزار و ۱۲۶ واحد صنعتی مشکل‌دار در ایران وجود دارد.

به گفته او از مجموع بیش از یک هزار و ۲۰۰ بنگاه اقتصادی مشکل‌دار شناسایی شده، تنها  ۷۵ بنگاه کشاورزی و ۸۰ بنگاه خدماتی هستند.

یاوری کمبود نقدینگی، بدهی معوق، اختلاف بین سهامداران، سوءمدیریت و ساختارهای قدیمی را از جمله مشکلات درونی این واحدها بیان کرد.

به گفته او واردات بی‌رویه کالاهای مشابه، عدم سهولت در تامین مواد اولیه (تحریم‌ها)، قاچاق کالا و مطالبات از سازمان‌های دولتی هم مشکلات بیرونی تحمیل شده به بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار است.

از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ که دور تازه‌ای از رکود اقتصادی در ایران آغاز شد، شمار واحدهای تولیدی دارای مشکل که با کمتر از ظرفیت فعالیت می‌کنند و یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند، افزایش یافت.

مقام‌های دولتی بارها وعده کرده‌اند که مانع تعطیلی و اخراج کارگران این واحدهای تولیدی خواهند شد. با این حال از آغاز سال جاری شمار زیادی از کارگران شغل خود را به صورت دائم یا موقت از دست داده‌اند.

یاوری اما مدعی کاهش کارگرانی که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، شد. به گفته او تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری مهر ماه  ۹۸ نسبت به  شهریور ماه ۹۸ حدود سه درصد کاهش پیدا کرده است.

یاوری همچنین گفت که بیش از سیزده هزار نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در هفت ماهه اول سالجاری اشتغال مجدد پیدا کردند.

براساس آمار منابع دولتی کمتر از ۲۵۰ هزار تن از جمعیت ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفری بیکار رسمی در ایران از بیمه بیکاری برخوردار است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران امور مربوط به بیمه بیکاری را به شرکت‌های کاریابی بخش خصوصی واگذار و شرایط دریافت مستمری بیکاری را سخت کرده است.


صفحه حقوق کارگران در زمانه را بخوانید: