هنوز شمار کشته‌شدگان، مجروحان و دستگیرشدگان اعتراضات آبان ۹۸ روشن نیست. نهادهای حکومتی اما همچنان معترضان را به دو گروه «معترض» و «آشوبگر» تقسیم می‌کنند و تشکیل کمیته‌های حقیقت‌یاب و سرکشی به خانواده آسیب‌دیدگان را وعده می‌کنند. فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران هم پس از حضور در جلسه شورای اسلامی شهر، تایید کرد که به برخی از حاضران در اعتراضات از پشت شلیک شده است.

صحنه‌ای از اعتراض‌های آبان ۹۸ ــ عکس: فارس

سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، یکشنبه ۱۰ آذر گفت که تایید می‌کند که برخی از «افراد جامعه از پشت تیر خورده‌اند».

او اما در ادامه همانند دیگر مقام‌های ارشد حکومتی شلیک به معترضان را به آنچه که «اغتشاشگران» خواند، نسبت و از بررسی «احتمال کشته شدن برخی از حاضران در اعتراضات بر اثر شلیک اشتباه ماموران امنیتی» خبر داد.

یزدی گفت: «در وضعیت کنونی امکان تایید یا تکذیب این موضوع نیست، ولی به دقت در حال بررسی است که افراد به چه دلیل کشته شده‌اند».

او که سپاه تحت امرش مسئولیت سرکوب اعتراض‌های شهری در تهران را عهده‌دار است، در حالیکه نتوانست مشکلات معیشتی معترضان را انکار کند، مدعی شد؛ «برخی از افراد دستگیر شده از مرفه‌ترین افراد بودند. کسانی بودند که به هیچ وجه دغدغه مالی نداشتند. اینها تنها برای آشوب آمده بودند».

الزام شهرداری تهران به حمایت از آسیب‌دیدگان

فرمانده سپاه تهران در ادامه اظهاراتش گفت که سپاه با تفکیک آنچه که در ادبیات حکومتی ایران «اغتشاشگران» عنوان می‌شود و معترضان، به خانواده کشته شدگان «سرکشی می‌کند».

همزمان با این اظهارات شورای اسلامی شهر تهران نیز شهرداری تهران را به «ارائه لایحه حمایت از خانواده آسیب‌دیده در حوادث اخیر» موظف کرد.

در این طرح دو فوریتی که به تصویب شورای شهر رسید، شهرداری تهران موظف است با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و درحد ممکن ضمن التیام بخشی صدمات روحی، روانی و اجتماعی نسبت به جبران بخشی از خسارات وارده اقدام و گزارش اجرا و اقدامات انجام شده را به شورای شهر تهران ارائه کند.

اعتراضات به گرانی بنزین در ایران از ۲۴ آبان آغاز و در برخی مناطق تا چند روز ادامه یافت. براساس گزارش‌های منتشر شده در جریان این اعتراضات ۱۶۴ تا ۳۶۰ تن کشته، هزاران تن مجروح و دستکم هشت هزار تن دستگیر شدند.

مقام‌های حکومتی همزمان با گسترش اعتراضات دسترسی به شبکه اینترنت را برای چند روز قطع کردند.

رهبر جمهوری اسلامی و به دنبال آن مقام‌های نظامی و دولتی اعتراضات را به کشورهای «دشمن»، «همسایگان» و «گروه ‌سیاسی اپوزیسیون» نسبت می‌دهند. این در حالی است که بر اساس گزارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، بیشتر دستگیر شدگان بیکار و یا دارای مشاغل با درآمد کم و ساکن مناطق حاشیه هستند.

علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز یک روز قبل (شنبه ۹ آذر) در نامه‌ای خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای تهیه گزارشی جامع از کشته‌شدگان، مصدومان و بازداشت شدگان حوادث آبان ماه شد.


بیشتر بخوانید: