سرپرست دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که اطلاعات دانشجویان بازداشتی در اختیار مسئولان دانشگاه قرار گرفته. اما دستکاه قضایی اتهام آن‌ها را مشخص نکرده است. سعد الله نصیری قیداری گفت امیدوار است که دانشجویان بازداشتی این دانشگاه «معاند» تلقی نشوند. از تعداد دانشجویان بازداشتی در اعتراضات آبان ۹۸ و از نحوه بازداشت و محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

دانشگاه تهران ـ اعتراضات آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سعد الله نصیری قیداری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی دوشنبه ۱۱ آذر با تأیید بازداشت سه نفر از دانشجویان این دانشگاه در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸  گفت:

«اطلاعات این دانشجویان در اختیار ما قرار گرفته است و ما در جریان وضعیت آنها قرار داریم و حتی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و اما تا این لحظه خبری در خصوص مشکل این دانشجویان دریافت نکرده‌ایم.»

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در ادامه سخنانش اظهار امیدواری کرد که دانشجویان بازداشتی معاند تلقی نشوند:

«این دانشجویان همچنان در بازداشت هستند. البته اعتقاد ما این است که اگر دانشجویان اعتراضی دارند اعتراض آنها در چارچوب قوانین باشد چرا که اعتراض حق هر شهروندی است و دانشجویان نیز می‌توانند اعتراض کنند و ما بعید می‌دانیم این دانشجویان جزو افرادی باشند که خدای ناکرده برای نظام معاند تلقی شوند و فقط جزو معترضین هستند و براساس قانون اساسی اعتراض حق هر شهروند تلقی می‌شود.»

شوراهای صنفی دانشجویان شامگاه یکشنبه ۳ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد در اعتراضات دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علامه در تهران مأموران امنیتی حداقل ۴۸ دانشجو را بازداشت کرده‌اند. ۱۶ تن از آن‌ها در این مدت آزاد شده‌اند. در درگیری‌های دوشنبه ۲۷ آبان نیروهای بسیج و لباس شخصی تجمع دانشجویان در خیابان ۱۶ آذر تهران در همبستگی با معترضان را به هم زدند دانشجویان را به داخل محوطه دانشگاه هدایت کردند و سپس بازداشتی‌ها را با آمبولانس به محل نامعلومی انتقال دادند.

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در ادامه سخنانش اعلام کرد مسئول حراست و معاونت فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی وضعیت دانشجویان بازداشتی این دانشگاه را با ارتباطاتی که با معاونت فرهنگی وزارت علوم دارند پیگیری می‌کنند.

روز گذشته قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با ایسنا ادعا کرد که تاکنون خانواده‌های دانشجویان بازداشتی درخواست ملاقات با فرزندانشان را نداده‌اند. لاشکی گفت:

«قطعا اگر چنین درخواستی مطرح شود آن را در هیات رئیسه کمیسیون مطرح می‌کنیم و در صورت تشخیص هیأت رئیسه آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.»

جمعه ۲۴ بهمن در اعتراض به افزایش قیمت بنزین بر اساس تصمیم فراقانونی سران سه قوه، تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از تصمیم سران قوا حمایت کرد و به این ترتیب عملاً مجلس را از کار انداخت. علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه گفت:

«هر کسی به طور مسالمت آمیر تجمع می‌کند را بازداشت می‌کنیم. بنابراین هرگونه تجمعات، بلافاصله به درگیری کشیده می‌شود. باید تکلیف اعتراض‌ها را روش کنیم. بخشی از موانع تحقق حقوق شهروندی، چه بسا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هستند که اجازه نمی‌دهند این امر تحقق یابد. آنها می‌ترسند و فکر می‌کنند اگر با اعتراضات مقابله کنند، کشور بهتر اداره می‌شود.»

بیشتر بخوانید: