سخنگوی قوه قضائیه ادعا کرد که تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان یک دست است و حساب آن‌ها هم از سایر معترضان جداست. غلامحسین اسماعیلی گفت قوه قضائیه همه معترضان را از زمره «اراذل» نمی‌داند.

دانشگاه تهران ـ اعتراضات آبان ۱۳۹۸

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری که سه‌شنبه ۱۲ آذر در تهران برگزار شد بازداشت گروهی از دانشجویان در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را تأیید و در همان حال ادعا کرد که تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان یک دست است. اسماعیلی گفت:

«در این حوادث بازداشتی‌ها از اقشار مختلف مردم بودند و تعدادی که در زمره دانشجویان بودند آنها را جز اراذل و اوباش نمی‌دانیم. به لحاظ نگاه ویژه‌ای که به این قشر داریم و تعداد بازداشتی از این افراد کمتر از انگشتان یک دست است و ظرف روزهای آینده امیدوارم آزاد شوند.»

شوراهای صنفی دانشجویان شامگاه یکشنبه ۳ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد در اعتراضات دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علامه در تهران مأموران امنیتی حداقل ۴۸ دانشجو را بازداشت کرده‌اند. ۱۶ تن از آن‌ها در این مدت آزاد شده‌اند. در درگیری‌های دوشنبه ۲۷ آبان نیروهای بسیج و لباس شخصی تجمع دانشجویان در خیابان ۱۶ آذر تهران در همبستگی با معترضان را به هم زدند دانشجویان را به داخل محوطه دانشگاه هدایت کردند و سپس بازداشتی‌ها را با آمبولانس به محل نامعلومی انتقال دادند.

سعدالله نصیری قیداری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی دوشنبه ۱۱ آذر اعلام کرد که دست‌کم سه نفر از دانشجویان این دانشگاه نیز بازداشت شده‌اند. قیداری اظهار امیدواری کرد که آن‌ها «معاند» تلقی نشوند.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری خود گفت:

«ما می‌دانیم که جمعی از سیاسیون دارند از نام دانشجویان ارتزاق می کنند و خواسته شان این است که تعدادی دانشجوی بازداشتی داشته باشیم تا از این نمد کلاهی برای خود ببافند.»

از تعداد دانشجویان بازداشتی در اعتراضات آبان ۹۸ و از نحوه بازداشت و محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست. غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود دراین‌باره سکوت کرد. سخنگوی قوه قضائیه گفت:

«برخی سیاسیون بدنبال آمارسازی هستند و بازداشت دانشجو را در بوق و کرنا می‌کنند.»

 فاطمه سلحشوری، نماینده مجلس دوشنبه ۱۱ آذر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که آمارهایی که از تعداد بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان و مجروحان در اعتراضات آبان ۹۸ به دست نمایندگان می‌رسد متناقض است و تفاوت‌های فاحشی با هم دارند. به گفته سلحشوری گروهی نمایندگان خواهان تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب هستند.  این نماینده مجلس گفت:

 «مردم عصبانی و سرخورده هستند،‌ در این چند روز تحقیر شده‌اند. فشار اقتصادی از یک سو سرخوردگی از سوی باعث شده است امروز فکر کنند انسان بودن‌شان کتمان شده است.»

جمعه ۲۴ بهمن در اعتراض به افزایش قیمت بنزین بر اساس تصمیم فراقانونی سران سه قوه، تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از تصمیم سران قوا حمایت کرد و به این ترتیب عملاً مجلس را از کار انداخت. علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه گفت:

«هر کسی به طور مسالمت آمیر تجمع می‌کند را بازداشت می‌کنیم. بنابراین هرگونه تجمعات، بلافاصله به درگیری کشیده می‌شود. باید تکلیف اعتراض‌ها را روش کنیم. بخشی از موانع تحقق حقوق شهروندی، چه بسا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هستند که اجازه نمی‌دهند این امر تحقق یابد. آنها می‌ترسند و فکر می‌کنند اگر با اعتراضات مقابله کنند، کشور بهتر اداره می‌شود.»

غلامحسین اسماعیلی صبح سه‌شنبه اعلام کرد که در نظر قوه قضائیه همه معترضان «اراذل» محسوب نمی‌شوند:

«ما به عنوان قوه قضائیه کسانی را که در مقام اعتراض به خیابان آمدند و فاقد مجوز بود و آنهایی که فقط اعتراص داشتند را اراذل نمی‌دانیم.»

بیشتر بخوانید: