دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر اعزام ۱۲ هزار سرباز آمریکایی به عربستان سعودی را تکذیب کرد. با این حال جان رود معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون ظرفیت‌های نظامی خود را با «تهدید ایران» تطبیق می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا: نیروی بیشتری به عربستان نمی‌فرستیم

وال‌‌استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع از احتمال افزایش قابل توجه تعداد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه برای «ایجاد بازدارندگی در برابر ایران» خبر داده بود. وال‌استریت ژورنال نوشته بود چنانچه اعزام نیروهای آمریکایی تأیید شود، ده‌ها کشتی، تجهیزات و ادوات نظامی و احتمالاً ۱۴ هزار نیروی نظامی دیگر به خاورمیانه اعزام می‌شود. سپس پولیتیکو خبر داد  که وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی اعزام ۱۲ هزار سرباز به عربستان سعودی است. دونالد ترامپ، رئیس  جمهوری آمریکا بامداد جمعه ۶ دسامبر/ ۱۵ آذر با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که این خبر صحت ندارد:

«داستان امروز که ما ۱۲ هزار سرباز به عربستان سعودی می‌فرستیم غلط است. دقیق‌تر بگویم: خبر جعلی است.»

روز گذشته سناتور جاش هالی از ایالت میزوری در توییتر این پرسش را مطرح کرد که آیا وزارت دفاع آمریکا آماده یک جنگ زمینی می‌شود؟ در پاسخ آلیسا فرح، سخنگوی پنتاگون اعزام نیرو به عربستان سعودی را تکذیب کرد.

به گزارش پولیتیکو، همزمان با این تحولات جان رود، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا، و از مقام‌های ارشد پنتاگون در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا اعلام کرد که مارک اسپر، وزیر دفاع در حال بررسی تعداد سربازانی است که می‌بایست در پایگاه نظامی آمریکا در عربستان سعودی مستقر شوند.

رود در ادامه اظهاراتش اعلام کرد که اسپر قصد دارد موقعیت آمریکا در خاورمیانه را تقویت کند اما از اعلام صریح تعداد سربازان و واحدهایی که می‌بایست به عربستان سعودی اعزام شوند خودداری کرد.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در خلیج فارس، حمله به کشتی‌های تجاری و انهدام یک فروند پهپاد گلوبال هاوک آمریکا و به ویژه پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی دولت ترامپ در مه/ اردیبهشت سال جاری اعلام کرده بود  ۱۴ هزار نیروی نظامی دیگر به خاورمیانه اعزام می‌کند. به گفته جان رود، نیمی از این سربازان روی ناوها خدمت می‌کنند و نیمی دیگر در پایگاه نظامی آمریکا در عربستان سعودی مستقر شده‌اند. معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون همچنان در حال نظارت بر «تصویر تهدیدآمیز»ی است که از ایران وجود دارد و ظرفیت‌های نظامی خود را با شرایط تطبیق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: