اعضای اوپک و روسیه در مورد کاهش بیشتر تولید نفت به توافق رسیدند و تولید روزانه خود را در مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در روز کاهش می‌دهند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ـ عکس از آرشیو
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ـ عکس از آرشیو

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) جمعه ۱۵ آذر / ۶ دسامبر در صدوهفتادوهفتمین اجلاس اوپک در وین با کشورهای متحد خود به‌رهبری روسیه توافق کردند که ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت خود را کاهش دهند.

این توافق فعلاً در مدت سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، یعنی تا پایان ماه مارس معتبر خواهد بود.

بدین ترتیب مجموع تولید نفت خام اوپک و متحدانش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تغییر خواهد کرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پس از اجلاس اوپک این توافق را تأیید کرد.

با این توافق، قیمت نفت بعد از ظهر جمعه افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال ۶۴,۰۷ دلار به فروش رسید که نسبت به روز گذشته (پنج‌شنبه) ۶۸ سنت و نسبت به ظهر جمعه حدود یک دلار بیشتر شد. قیمت نفت آمریکا نیز ۵۳ سنت نسبت به پنج‌شنبه بالا رفت و به ۵۹ دلار رسید.

رویترز صبح جمعه از توافق عربستان سعودی و روسیه بر سر کاهش ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز به مدت سه ماه نخست سال آینده میلادی خبر داده بود.

صدوهفتادوهفتمین اجلاس اوپک پنج‌شنبه و جمعه ۵ و ۶ دسامبر (۱۴ و ۱۵ آذر) در وین برگزار شد.

پیش از این، ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق در وین گفته بود اوپک و متحدانش از کاهش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای بیشتر برای رساندن سطح تولید نفت تا ۱,۶ میلیون بشکه در روز حمایت می‌کنند.

الغضبان افزوده بود: «همه کشورها باید در این اقدام شرکت کنند و هیچ کشوری نباید به تنهایی دست به چنین اقدامی بزند.»

روز جمعه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به‌نقل از یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود نوشت: «علت طولانی شدن اجلاس شب گذشته اختلاف میان عربستان سعودی و عراق بر سر تعیین سهم عراق از کاهش بیشتر تولید نفت این کشور بود».

به گفته این منبع، عراق در نهایت با پذیرش کاهش ۵۰ هزار بشکه بیشتر از سهم قبلی این کشور در روز، به توافق جدید رضایت داد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران روز گذشته، پیش از آغاز ‌اجلاس اوپک با بیان این‌که «یک بشکه هم کاهش غیرمنطقی تولید نفت را نمی‌پذیرم»، گفته بود: «نباید از ایران توقع داشته باشند بعد از لغو تحریم‌ها هم در آینده تولید خود را کاهش دهد.»

زنگنه افزوده بود که روز چهارشنبه نامه‌ای به رئیس نشست اوپک فرستاده و از او خواسته است که به اطلاع سایر اعضای اوپک برساند که ایران به دلیل شرایط خاص کاهش غیرداوطلبانه دارد و از سهمیه تاریخی کمتر تولید می‌کند در نتیجه «آن‌ها که تولید بیشتر داشتند باید کاهش بیشتر داشته باشند».

زنگنه در همین حال از کاهش بیشتر تولید نفت اوپک استقبال کرده بود.

۲۴ کشور عضو اوپک سال گذشته تصمیم گرفتند که تولید نفت خود را از ژانویه ۲۰۱۹ به ۱,۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این اقدام  برای بالا رفتن قیمت‌ها، پس از سقوط ۴۰ درصدی آن بین ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ انجام شد.

اوپک در گزارش آبان‌ماه خود از چشم‌انداز بازار جهانی نفت، میزان درآمد‌های نفتی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی را ۶۰,۲ میلیارد دلار برآورد کرد. بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی درآمد نفتی، ۱۴,۴ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل داده است. همچنین سهم نفت از کل درآمد‌های صادراتی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۶ درصد تخمین زده شده است. بر اساس گزارش اوپک ایران در میان ۱۴ کشور عضو طی سال ۲۰۱۸، پس از کشور‌های اکوادور و نیجریه کمترین سهم را از درآمد‌های نفتی داشته است.

بیژن زنگنه ۱۴ مهر اعلام کرده بود که با وجود تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، ایران به فروش نفت خود ادامه می‌دهد و از هر روشی برای صادرات نفت خود استفاده می‌کند.

پیش از تحریم‌ها ایران روزانه ۲,۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و پس از عربستان سعودی، عراق و امارت متحده عربی چهارمین صادرکننده بزرگ اوپک و سومین تولیدکننده بزرگ این سازمان بعد از عربستان سعودی و عراق بود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح:
تیتر، تیزر و متن این خبر با اطلاعات تازه به‌روز شد و تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: