بنا بر آمار رسانه‌های محلی عراق، شمار قربانیان حمله مسلحانه به معترضان عراقی در نزدیکی میدان تحریر بغداد به ۲۰ تن رسید؛ یکی از خونین‌ترین حمله‌ها به معترضان از زمان آغاز دور تازه اعتراض‌ها در عراق. مقامات دولتی و امنیتی عراق اما تاکنون درباره این حمله مسلحانه اظهار نظری نکرده‌اند.

اعتراض‌ها در عراق

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در پی حمله مسلحانه گروهی ناشناس به شهروندان معترض عراقی در پارکینگی هفت طبقه در حوالی پل سنک در بغداد، تاکنون ده‌ها تن کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند. برخی رسانه‌ها انجام این حمله را به گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند.

روایت شاهدان عینی از حمله افراد مسلح حاکی از آن است که پس از آنکه شماری از معترضان عراقی در ساختمان پارکینگ اقدام به تجمع کردند، عده‌ای مسلح که سوار بر وانت بودند وارد ساختمان شده و پس از به آتش کشیدن راه‌های ورود و خروج ساختمان با کوکتول مولوتف، با مسلسل‌های خود به روی معترضان آتش گشودند.

طبق اعلام تلویزیون دولتی عراق، ساختمان پارکینگی که محل تجمع معترضان در بغداد بوده، به طور کامل در آتش سوخته است. حمله روز گذشته در حوالی پل سنک در حالی‌ست که گزارش شده است روز پنج‌شنبه نیز هواداران احزاب و گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در عراق، با چاقو و قمه به معترضان در میدان تحریر حمله کردند که در جریان این حمله ده‌ها تن زخمی شدند.

در مورد نحوه حمله به معترضان عراقی در روز پنج‌شنبه گزارش شده است که عده‌ای با در دست داشتن عکس‌های فرماندهان حشد الشعبی، میان معترضان در میدان تحریر بغداد نفوذ کرده و دست به حمله به آنها زده‌اند.

از حدود دو ماه پیش بسیاری از شهروندان عراقی در اعتراض به فساد دولتی، بیکاری و دخالت کشورهای خارجی در عراق به خیابان‌ها آمدند که این اعتراض‌ها به استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق انجامید.

در اغلب تجمعات شکل گرفته در شهرهای مختلف عراق اما معترضان در کنار درخواست برکناری دولت، خواستار انحلال گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران در این کشور شدند.

در پی مطرح شدن مطالبات مردم عراق مبنی بر پایان نفوذ ایران در عراق، کنسولگری‌های ایران در شهرهای کربلا و نجف بارها هدف حمله و تخریب قرار گرفت.

همچنین بر اساس ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده‌اند، برخی معترضان عکس‌های قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را لگدکوب کرده و تابلو حاوی عکس علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند.

مقام‌های سیاسی و نظامی ایران اما درخواست معترضان عراقی برای خروج ایران از کشورشان را به سرویس‌های جاسوسی کشورهای دیگر از جمله آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی منتسب می‌کنند.


  • در همین زمینه