شانزدهم آذر ماه ۹۸، در روزی که حسن روحانی، رئیس جمهوری، برای سخنرانی در مراسم روز دانشجو وارد هیچ دانشگاهی نشد، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه و رقیب روحانی در انتخابات سال ۹۶ در دانشگاه تهران سخنرانی کرد. محمدباقر قالیباف، دیگر رقیب حسن روحانی در آخرین انتخابات ریاست جمهوری هم که از سوی او به سرکوب گازانبری اعتراضات دانشجویان در سال ۷۸ متهم شد، سخنران مراسم روز دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی بود.

تجمع و اعتراض دانشجویان در ۱۶ آذر ماه ۹۸

حضور رقبای روحانی در دانشگاه‌ها در حالی‌ست که او تا پیش از اعتراضات دی ماه ۹۶ پایگاهی قابل اعتنا در دانشگاه‌ها داشت اما سرکوب آن اعتراضات، بازداشت شمار زیادی از دانشجویان و تشدید فضای امنیتی و پادگانی در دانشگاه‌ها این پایگاه را عقیم کرد. به خاک و خون کشیدن معترضان خیزش آبان ماه ۹۸ و تحت فشار گذاشتن بیشتر دانشجویان هم آن را به کل از میان برد.

همزمان اما از حضور افرادی از طیف‌ها و گروه‌های نزدیک به دولت برای سخنرانی در دانشگاه‌های مختلف به عنوان سخنران مراسم روز دانشجو جلوگیری شده است. مناظره حسین نقاشی و احمد زیدآبادی، فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که قرار بود روز شنبه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شود، لغو شده. گفته می‌شود اطلاعات سپاه پاسداران از خروج زیدآبادی از تهران برای سفر به اصفهان جلوگیری کرده است.

اخباری هم از لغو برخی مراسم از جمله در دانشگاه امیرکبیر منتشر شده است.

از سوی دیگر اما دانشجویان دانشگاه هنر و دانشگاه تربیت مدرس به مناسب ۱۶ آذر در اعتراض به سرکوب، تبعیض و گرانی دست به اعتراض زده‌اند.

شعار دادن دانشجویان علیه رئیسی در دانشگاه تهران

در حالی که بر اساس ویدئوهای منتشر شده از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران، آنان علیه حضور رئیس قوه قضاییه در این دانشگاه شعار «قضاییه جلادان/ مقدمتان خونباران» سر دادند، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه نوشت مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران با حضور رئیس قوه قضاییه و حضور پرشور دانشجویان در محل برگزاری و سالن جانبی برگزار شد.

در این مراسم محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران برای آزادی دانشجویانی که اتهامات امنیتی داشتند از ابراهیم رئیسی تشکر کرد و گفت:

«از صمیم قلب از تصمیم آقای رئیسی و موافقت رهبر انقلاب برای آزادی دانشجویان که اتهامات امنیتی داشتند، نهایت تشکر را دارم‌.»

او گفت فضای شنیدن نظریات مختلف باید در دانشگاه به وجود بیاید.

پیش از صحبت‌های نیلی، مجری برنامه گفته بود که صبح امروز خبر آزادی آخرین دانشجوی بازداشتی در حوادث اخیر داده شده است.

با توجه به خبرهای ضد و نقیض منتشر شده در مورد شمار دانشجویان بازداشتی اما امکان راستی‌آزمایی خبر آزاد شدن همه دانشجویان در بازداشت وجود ندارد.

قالیباف: به دنبال کلید واقعی باشید

محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران و از فرماندهان سابق سپاه و نیروی انتظامی اما در صحبت‌های خود در دانشگاه علامه طباطبایی به دولت حسن روحانی تاخت و گفت که این دولت حتی در توزیع فقر هم ناعادلانه عمل کرده است.

در مقابل دانشجویان هم از او خواستند تکلیفش را با پرونده «املاک نجومی» که از جمله پرونده‌های فساد اقتصادی در دوران ریاست قالیباف بر شهرداری تهران است، روشن کند.

قالیباف در مراسم روز ۱۶ آذر دانشگاه علامه طباطبایی گفت:

«مشکل اساسی ما اینجاست که می‌خواهیم کشور را به صورت شرطی اداره کنیم. وقتی می‌گوییم هم چرخ سانتریفیوژ و هم چرخ زندگی مردم بچرخد، کشور را شرطی می‌کنیم و در نهایت هر دوی این مورد تعطیل می‌شود.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین خطاب به دانشجویان گفت:

«به‌جای کلید قلابی باید به دنبال کلید واقعی بود. کلید واقعی حل مشکلات کشور دست شماست که همان روحیه کار و تلاش است،‌ نه کلید قلابی آقای روحانی.»

او همچنین به طعنه خطاب به روحانی گفت که وقتی با مردم نیستید، از پشت شیشه ماشین نظرسنجی می‌کنید و تصمیم غلط می‌گیرید. اشاره‌ای به گفته‌های رئیس جمهوری ایران که مدعی شده بود از پشت شیشه ماشین از حال و روز مردم باخبر می‌شود.

این اظهارات قالیباف اما در حالی‌ست که از او به عنوان کاندیدای شکست‌خورده چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران شناخته می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، او عصر امروز برای ثبت‌نام در انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت.

همزمان با سخنرانی‌های مخالفان دولت در دانشگاه‌ها اما دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور از ساعت ۱۲ امروز تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

آنان شعار ‌دادند: «ایران، لبنان، فرانسه/ سرکوب و غارت بسه»، «فقر، کشتار، گرانی/ مردم شدند قربانی» و ….

محور اصلی مطالبات و اعتراضات دانشجویان در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها اعتراض به سرکوب خون‌بار معترضان در بیش از ۱۰۰ شهر ایران در اعتراضات فراگیر آبان ماه بود؛ همچنین مخالفت با پولی‌سازی آموزش، دفاع از حق تحصیل رایگان و ….


  • در همین زمینه