همزمان با مستقر شدن نیروهای شبه‌نظامی طرفدار «مقتدی صدر» در بغداد در واکنش به کشتار روز گذشته معترضان در این شهر، یک پهپاد ناشناس خانه این روحانی پرنفوذ شیعه در نجف را هدف حمله قرار داد.

مقتدی صدر در مراسم محرم تابستان امسال در قم ــ عکس: فرارو

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، به نقل از یک منبع ناشناس در «جریان صدر»، در حمله پهپادی تنها دیوار بیرونی خانه آسیب دیده است. این منبع گفته است که مقتدی صدر در زمان حمله به ایران سفر کرده بود.

سخنگوی دفتر صدر، صلاح العبیدی روز شنبه ۷ دسامبر/ ۱۶ آذر به خبرگزاری فرانسه گفت:

«این حمله به وضوح می‌تواند یک جنگ -شاید جنگ داخلی- را در عراق رقم بزند. خودداری ضرورت دارد.»

پس از حمله روز جمعه ۶ دسامبر/ ۱۵ آذر به معترضان در نزدیکی میدان تحریر که به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۳۰ تن دیگر منجر شد، اعضای سرایا السلام، شبه‌نظامیان تحت فرماندهی صدر در بغداد مستقر شدند.

مقتدی صدر پیشتر از دولت عبدالمهدی حمایت می‌کرد، اما پس از آغاز اعتراضات تغییر موضع داد. یک منبع مطلع از سرایا به خبرگزاری فرانسه گفت که صدر طرفداران خود را بعد از حمله روز جمعه به خیابان‌ها فرستاد تا از «معترضان محافظت کند.»

به گفته پژوهشگر عراقی، زیدون الکینانی، حمله به خانه صدر ممکن است حربه‌ای برای افزایش نفوذ این رهبر شیعه در جنبش اعتراضی باشد تا مردم او را به عنوان «رهبر معنوی» این جنبش بپذیرند.

الکینانی به الجزیره گفت که «دولت و شبه‌نظامیان طرفدار ایران خیلی آگاه هستند که این (رهبری صدر) یکی از مسائل اصلی بود که معترضان از همان مراحل ابتدایی انقلاب علیه‌اش ایستادند.»

او گفت:

«معترضان همه چهره‌های قدیمی را رد کردند. چه این چهره‌ها در دولت باشند و چه در قشرهای قومی مذهبی – که مقتدی صدر خودش بخشی از آنهاست.»

از حدود دو ماه پیش بسیاری از شهروندان عراقی در اعتراض به فساد دولتی، بیکاری و دخالت کشورهای خارجی در عراق به خیابان‌ها آمدند که این اعتراض‌ها به استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق انجامید. یک‌شنبه گذشته پارلمان عراق استعفای عبدالمهدی را پذیرفت. او و کابینه‌اش تا زمان تشکیل کابینه جدید به انجام وظایف خود ادامه خواهند داد.

در اغلب تجمعات شکل گرفته در شهرهای مختلف عراق معترضان در کنار درخواست برکناری دولت، خواستار انحلال گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران در این کشور شدند. در ادامه این اعتراضات، کنسولگری‌های ایران در شهرهای کربلا و نجف بارها هدف حمله و تخریب قرار گرفت.

با وجود اعمال خشونت و سرکوب از سوی نیروهای امنیتی عراق که تاکنون به کشته شدن صدها تن منجر شده، معترضان عراقی از پای ننشتند. همین امر موجب شد که بسیاری از مقامات و روحانیون شیعه احساس خطر کرده و ناچار شوند در قبال این اعتراض‌ها موضعی شفاف اتخاذ کنند.

در همین راستا، علی سیستانی، مرجع عالی‌رتبه شیعه در عراق جمعه ۶ آذر با اعلام حمایت از معترضان آنها را «ابزار فشار برای ایجاد اصلاحات اصیل» توصیف کرد.

سیستانی گفت که نخست‌وزیر جدید باید بدون دخالت نیروهای خارجی انتخاب شود.

این اظهارات در حالی بیان شد که در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر حضور یک فرمانده ارشد ایرانی در عراق (احتمالا قاسم سلیمانی) برای تشکیل دولت جدید در راستای منافع ایران منتشر شده است.


در همین زمینه: