اعتصاب در فرانسه در اعتراض به «اصلاح» نظام بازنشستگی ادامه دارد. دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری اما علی‌رغم اعتراض‌ها بر اجرای برنامه‌هایش پافشاری می‌کند.

معترضان در نانت، شنبه هفتم دسامبر ــ عکس:‌ Photo by LOIC VENANCE / AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکشنبه ۸ دسامبر / ۱۷ آذر حمل و نقل عمومی در فرانسه برای چهارمین روز متوالی به دلیل اعتصاب در این کشور مختل بود.

اعتصاب‌ها پنج‌شنبه ۵ دسامبر بر سر برنامه دولت برای برقراری یک نظام واحد امتیازمحور بازنشستگی آغاز شد. اتحادیه‌های کارگری فرانسه می‌گویند این نظام واحد کارگران را وادار خواهد کرد برای حقوق بازنشستگی کمتر مدت بیشتری مشغول به کار باقی بمانند.

ناظران سیاسی اعتصاب‌های چند روز اخیر فرانسه را با اعتصاب‌های مشابه در ۱۹۹۵ مقایسه می‌کنند که به مدت سه هفته ادامه یافت و آلن ژوپه، نخست‌وزیر دولت وقت ژاک شیراک را به وانهادن برنامه «اصلاحات ساختاری»‌اش واداشت.

اما دولت مکرون کماکان بر اجرای این اصلاحات پافشاری می‌کند.

ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه یکشنبه در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه لو ژورنال دو دیمانش درباره اصلاح نظام بازنشستگی گفت:

«من مصمم هستم که اصلاحات بازنشستگی را تکمیل کنم و … به نگرانی‌های مردم درباره آن پاسخ خواهم داد. اگر ما امروز یک برنامه اصلاحات جامع، جدی و پیشرو را پیاده نکنیم، کس دیگری فردا این کار را خواهد کرد، اما به شیوه‌ای وحشیانه‌تر».

اما یک مقام وزارتخانه محیط زیست فرانسه یکشنبه به رادیو فرانسه گفت که دولت بر سر زمان‌بندی و نحوه پیاده‌سازی اصلاحات مربوطه «انعطاف‌پذیر» خواهد بود.

جزئیات برنامه دولت دوشنبه ۹ دسامبر علنی خواهد شد. مکرون یکشنبه شب با وزیران کابینه درباره برنامه اصلاحات نظام بازنشستگی دیدار کرد.

اتحادیه‌های کارگری به نوبه خود گفته اند که در برابر این «سیاست‌های نئولیبرالی» خواهند ایستاد و همبستگی خود را با مبارزه‌های مشابه در کشورهای دیگر، همچون اعتراض‌های آبان ۹۸ در ایران اعلام کرده اند.

دانشجویان تهرانی نیز شنبه ۱۶ آذر در تظاهرات به مناسبت روز دانشجو با مبارزه مردم فرانسه علیه «نئولیبرالیسم» اعلام همبستگی کردند.

اعتصاب‌گران هشدار داده اند که در صورت لزوم به اعتصاب خود تا تعطیلات کریسمس ادامه خواهند داد. روی پارچه‌نوشته گروهی از آنها نوشته شده: «ما برای کریسمس انقلاب می‌خواهیم».

معترضان فرانسوی با این پارچه‌نوشته:‌ «ما برای کریسمس انقلاب می‌خواهیم»، شنبه هفتم دسامبر ــ عکس: LOIC VENANCE / AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قطارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، پروازها، متروها، ترم‌ها، اتوبوس‌ها، موزه‌ها، اپراها، سالن‌های تیاتر، و بسیاری دیگر از خدمات مربوط به حمل و نقل و گردشگری در فرانسه مختل شده اند.

خبرگزاری «رویترز» نیز نوشت: اتحادیه‌های کارگری فرانسه فراخوان یک تظاهرات سراسری دیگر در سه‌شنبه هفته آتی، ۱۰ دسامبر را صادر کرده اند.

طبق آمار رسمی پلیس فرانسه، در تظاهرات نخست که پنج‌شنبه برگزار شد، بیش از ۸۰۰ هزار تن در سرتاسر کشور شرکت کردند و شمار تظاهرکنندگان در پایتخت به ۶۵ هزار تن رسید.

جلیقه‌زردها نیز که جنبش‌شان در اعتراض به گرانی قیمت سوخت آغاز شد و شنبه‌ها به طور هفتگی در خیابان دست به اعتراض می‌زنند، به اعتراض‌های سراسری پیوسته اند.

در نخستین شنبه (هفتم دسامبر) پس از آغاز اعتصاب سراسری، هزاران تن در پاریس، نانت، مارسی، لیون و چند شهر دیگر فرانسه به خیابان آمدند.


در همین زمینه: